Ordet innovation kopplar man oftast ihop med att förbättra funktionella eller designmässiga egenskaper hos produkter och tjänster, men ny forskning avslöjar en annan typ av innovationer som har en positiv inverkan på konsumenternas uppfattning om varumärken.
“En stor poliovaccinationskampanj startade i krigsdrabbade Gaza söndagen 1 september. Initiativet, som leds av Världshälsoorganisationen (WHO), har som mål att nå över 640 000 barn som är under tio år”, skriver Hanken’s Sarah Schiffling i en artikel i The Conversation tillsammans med professor Liz Breen från University of Bradford.
Vad motiverar innovatörer som verkar inom den informella ekonomin, och varför fortsätter de att driva olagliga företag? Ny forskning avslöjar den roll som kontexter och entreprenörers erfarenheter spelar i deras beslut att driva olagliga företag.
Hanken har beviljats över 200 000 euro av Vaikuttavuussäätiö för ett forskningsprojekt som ska involvera logistikföretag i utvecklingen av affärsmodeller för cirkulär ekonomi.