Flerformsundervisning och digitala lösningar

Digitala tjänster
Den här sidan introducerar digitala lösningar för undervisningen (sidan är under arbete)

Introduktion

Undervisningen på Hanken är flerformig och är utformad så att de olika undervisningsmetoderna stöder Hankens pedagogiska förhållningssätt och kompetensmålen. För att undervisningen ska förverkligas på bästa sätt krävs flera digitala verktyg och pedagogiska övervägande. Syftet med den här sidan är att sammanfatta hur undervisningen byggs upp utifrån de verktyg som används och påvisa minimumkrav av det digitala innehåll som behövs i undervisningen. Bekanta dig med de olika digitala verktygen som Hanken erbjuder, se länken längst ner. 

Figuren nedan visualiserar olika nivåer (procentantal och färg) av pedagogiskt innehåll och information som tillhandahålls i digitalt format.  

Digi policy

Den första nivån från botten avser allmän studieadministration, vilket innebär aktiviteter som studierätt, studiepoäng och studieplaner. Den andra nivån avser mer kursspecifik administration, som t.ex. kursregistrering, kurssidor, kursplan och innehåll, examinering, och kursutvärdering (Spark). De här två nivåerna tillhandahålls all information och innehåll digitalt via Sisu och Moodle

Den tredje nivån nedifrån syftar till undervisningsmaterial, som böcker, artiklar, videor, och instruktioner för inlämningsuppgifter. På den här nivån är strävan att ha till största möjliga utsträckning elektronisk tillgång till inlärningsinnehåll. Detsamma gäller för den fjärde nivån, som handlar om bedömning. Inlämning av uppgifter bör ske via Moodle, och till viss del former av summativ bedömning som e-tentor i Exam.  Bedömning och feedback, inklusive slutvitsord för kursen tillhandahålls digitalt. 

Bedömning från pappers- och muntlig tentamen ska även de administreras digitalt. Däremot allmän feedback på t.ex. en tentamen kan arrangeras som ett undervisningstillfälle på plats. Feedback och återkoppling sker på flera olika sätt, direkt i klassrummet eller t.ex. utifrån en matris på en uppsats. Mer information om återkoppling hittar du på sidan bedömning och feedback (sidan är under arbete).    

De två översta nivåerna syftar till själva undervisningen och studerandes kollaboration och interaktion. Här kan digitalt-innehåll och undervisning, t.ex. en föreläsning i Teams vara en förstärkning. Undervisning kan omfatta förinspelade föreläsningar (Panopto) och läsmaterial, men även föreläsningar i klassrummet, som kan streamas eller spelas in för senare användning (om de transkriberas). 

Kontaktundervisning och interaktion i klassrummet genom t.ex. grupparbete och diskussioner mellan lärarna och studerande bör till stor utrsträckning ske på campus men det finns digitala möjligheter t.ex. via Teams att ha grupparbete mellan studerande. 

Det viktigaste när du planerar undervisningen är att beakta undervisningsmetoder, kompetensmål, lärresultat, men också vilken nivå studerande är på, storlek på gruppen och vilka utrymmen och tekniska möjligheter som finns.  

Sisu är ett system för studier, studieförvaltning och undervisning.

Som lärare ser du din undervisning i Sisu och hittar de anmälda studerandena samt kan föra in vitsorden för deras prestationer. Du hittar också tidtabellen för din undervisning i Sisu.

Lärare bör alltid kontrollera att kursbeskrivningen i Sisu uppdateras till din nya kursdesign. Kontrollera framför allt att examinationssätt, kurskategori, arbetssätt och totala arbetsmängd stämmer överens ifall lärandemålen och kursbeskrivningen hålls lika. 

Moodle är Hankens Learning Management System (LMS). I Moodle hanterar läraren all information till studerande, kursinnehåll (syllabus), undervisningsmaterial, inlämningsuppgifter och instruktioner, skapar övriga uppgifter, samt ger bedömning och återkoppling m.m. 

Moodle är ett kraftfullt verktyg med många olika pedagogiska möjligheter. Mer information finns här Moodle för lärare.   

Biblioteket stödjer lärarna att välja och få tillgång till digitalt kursmaterial, upplyser om upphovsrättsfrågor, stödjer datahantering, formatering och informationssökning.

Obs! Bibliotekets stödjer studerande att få informationskompetens. Undervisningen och den studerande själv ansvarar för att hantera innehåll. 

Mer information om bibliotekets tjänster hittar du här Hanken bibliotek.

Om läraren behöver hjälp med pedagogiska och tekniska lösningar med de digitala verktygens användning och funktioner ska de kontakta Teaching Lab. Gå till Kontakta oss för mera information om olika tjänster. 

Om du som lärare behöver hjälp med allmänt teknikst stöd och IT-tjänster, eller inspelning av video eller vill använda Hanken studio, kontakta Datacentralen via help@hanken.fi