23112-V Kvantitativa forskningsmetoder i marknadsföring , 5 sp
Kursen ges inte 2020-2021.
Kursen består av föreläsningar och praktiska metodövningar. Föreläsningarna behandlar vetenskapsfilosofi och den kvantitativa forskningsmetodiken. Metoder för att samling in och analysera kvantitativt material, inkluderandes de vanligaste multivariata analysmetoderna gås igenom.
Du har insikter i kvantitativa forskningsmetoder och har kunskap om hur du genomför en kvantitativ vetenskaplig undersökning samt förståelse för vetenskapsfilosofins huvudinriktningar.
- redogöra för centrala begrepp och grunderna inom kvantitativ forskningsmetodik
- beskriva tillvägagångssättet vid uppbyggnaden av ett vetenskapligt forskningsprojekt
- använda kvantitativa undersökningsmetoder
- analysera och utvärdera forskningsresultat som bygger på kvantitativ forskning
- sammanfatta, presentera och försvara presenterade resultat på ett vetenskapligt sätt
- diskutera forskningens sociala och internationella konsekvenser
Ges inte 2020-2021.
Avlagd kandidatexamen.
Föreläsningar
Praktiska metodövningar
134 h timmar fördelat på
Schemalagd undervisning: 18 h
Icke-schemalagt arbete: 116 h
Magisternivå, första året.
Övningsuppgifter (50 %)
Avhandlingsanalys (50 %)
Godkänd prestation i kursen förutsätter separata godkända prestationer i varje del.
Avklarade delprestationer är i kraft endast under pågående läsår.
Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. (2010). Multivariate data analysis. 7 ed. Upper Saddle River (N.J.): Prentice Hall.
Valda delar enligt examinatorns anvisningar.
Studerande som avlagt den tidigare kursen Forskningsmetoder i marknadsföring (8 sp, kurskod 2334-V) kan inte avlägga denna kurs.