
CERS - Centre for Relationship Marketing and Service Management
Tjänster, kunder, värde
CERS är ett av världens ledande center för tjänsteforskning. Centret skapades i första hand för att fördjupa och sprida forskning om tjänster, kundrelationer och värdeskapande. Avsikten var då och är fortfarande att vara ett forum för samarbete mellan forskare, näringslivet och tredje sektorn.
Centret har arbetat långsiktigt och målmedvetet med akademiska intressenter och näringslivet. Målet är att skapa ny teoretisk och praktisk businesskunskap. Samhälls- och teknologiutvecklingen har lett till att centret och dess forskningsteman har vuxit i betydelse.
Forskning i framkanten
Forskningskulturen och -ambitionen är att ständigt ligga i tjänsteforskningens framkant och ta initiativ till nya perspektiv. Fokus för forskningen ligger för närvarande på:
digitaliseringens inverkan på tjänsteverksamhet, kommunikation och innovation, företagsledares och kunders logiker, värdeskapande i dagens verksamhetsmiljöer samt på nya perspektiv på brand.
Aktuella projekt
Aktuella projekt som kan nämnas är:
Food innovation, som i samarbete med företag och organisationer i livsmedelssektorn utvecklar nya kundcentrerade verksamhetsmodeller och tjänstestrategier.
Destination Kvarken, som utarbetar nya, gränsöverskridande begrepp inom turismen och etablerar nya marknadsföringskoncept för att locka turister till Kvarken-området.
InnoVäxthus, som strävar efter att bevara och stärka växthusklustrets ställning i Österbotten genom att identifiera rådande utmaningar. CERS bidrar med teoretiska modeller och analys av kundlogiker och affärsmodeller, så kallad Customer Dominant Logic.
Brand New med målet att utveckla övergripande och mångsidiga sätt att förstå hur brand skapas och identifiera mångfalden av brand då man beaktar personalens, kundens och ledningens synvinklar.
Läs mer om forskningsprojekten här.
Högklassiga artiklar, välbesökt blogg
Centrets verksamhet karakteriseras av internationellt inflytelserika forskningsresultat och konkret forskningssamarbete med företag i form av forskningsprojekt, workshops och seminarier.
Du hittar artiklar och doktorsavhandlingar här.
Centret driver en aktiv och färgstark blogg om forskning och forskarens vardag som inspiration till nytänkande.
Du kan läsa bloggen här.
Innovativa metoder, uppdragsforskning
Centret har också utvecklat nya undervisningsmetoder, ofta i samarbete med företag, och erbjudit möjligheter till uppdragsforskning.
Läs mer om vår forskning här.
Den banbrytande Nordiska skolan
Den Nordiska skolan etablerades som ett medvetet brand i början av 1980 talet när tjänster fick en allt viktigare plats inom den internationella marknadsföringsforskningen.
Så här har en av grundarna, Christian Grönroos, beskrivit skolans anda:
”Låt dig aldrig begränsas av rådande teorier, referensramar, modeller eller begrepp, eller av de dominerande vetenskapliga angreppsvinklar och metoder.”
Läs mera om The Nordic School i CERS 20-årsjubileumsbok här.
Uppmärksammat företag & forskare
Under åren har CERS uppmärksammat företag och forskare som gjort banbrytande insatser inom tjänster och kundrelationer. På det sättet har CERS fått synlighet och skapat nätverk nationellt och internationellt.
Som exempel kan nämnas The Grönroos Service Research Award. Utmärkelsen delas årligen ut till en internationellt erkänd forskare som gjort sig känd som en förnyare av tänkandet inom tjänsteforskning.
Ökad finansiering, stärkt image
CERS forskning har attraherat betydande extern finansiering och har därmed gynnat hela Hankens verksamhet.
Sist men inte minst, tack vare sin internationellt erkända ställning, har centret bidragit till att stärka Hankens positiva image och brand.
CERS kontakter:
Du hittar våra kontaktpersoner här.
Du hittar våra forskare här.
Seminars, visiting lectures and other events in CERS. Welcome!
Spring 2022
Tue 9.6 at 14.00-15.30 Event: Finnish Innovation Index - the most innovative companies according to Finnish consumers. More info
Tue 24.05 at 11.30-15.15 Researc Hanken Research Day - Impacting society through collaboration. Place: Helsinki. More info
Fri 18.3 at 12:00 Defence of Doctoral Thesis - Sonja Sarasvuo: Coherence or diversity in corporate identity? – Varying perceptions of the company as sources for corporate branding. Link to thesis
Tue 11.1 Doctoral progress seminar 2022
Fri 21.1 at 14.00 Manuscript seminar - Sebastian Schauman: Engagement and consumer relatability: An exploration of meaningful consumer-object relations.
Opponents: Professor Magnus Söderlund, Doctoral student Wuraola Falana, Chair: Professor Kristina Heinonen.
Tue 25.1 at 12.00 Defence of Doctoral Thesis - Maria Sandberg: Sufficiency Transitions. Realizing Consumption Changes for Environmental Sustainability. Link to thesis.
Opponent: Professor Eva Heiskanen, University of Helsinki, Centre for Consumer Society Research, Custos: Professor Maria Holmlund-Rytkönen, Hanken School of Economics.
Thu 27.1 at 13.00 Manuscript seminar - Hannu Tikkanen: I would walk 10 000 steps – Understanding the role of smart technology services in responsibilisation of consumer well-being.
Opponents: Professor Stefanie Paluch, Doctoral student Kimia Ahayi, Chair: Professor Kristina Heionen.
Fall 2021
Thu 1.9 at 10.00 Defence of Doctoral Thesis - Arafat Rahman: Whence the well-being of individuals? Organizational roles of a transformative service provider in a healthcare setting. Link to thesis.
Thu 25.8 at 10.00 Defence of Doctoral Thesis - Meri-Maaria Frig: Mediated business sustainability communication for a better world. Link to thesis.
Want your event on the list? Please contact kristina.heinonen@hanken.fi
CERS on Facebook: CERS Hanken
CERS on Twitter: @CERS_Hanken
CERS on LinkedIn: CERS Hanken

CERS, the Centre for Relationship Marketing and Service Management at Hanken School of Economics, is one of the leading institutions for research within services and a founding member of the Nordic School of thought within Marketing.