Ämnet handelsrätt
En examen i handelsrätt ger en god professionell bas för varierande arbetsuppgifter som förutsätter både ekonomiskt och juridiskt kunnande. Institutionen strävar till att erbjuda flexibla magisterstudier som lätt kan förenas med samtliga företagsekonomiska ämnen på Hanken.
Handelsrätt hör till ett av Hankens första ämnen; det har funnits en professur sedan 1939. Som disciplin har handelsrätt ännu längre anor. Rötterna till handelsrätt är fotade i lex mercatoria, ett centralt regelsystem som uppstod i norra Italien för ca tusen år sedan. Idag är handelsrätt fortfarande en lika viktig disciplin och har ett stort inflytande över dagens företag.
Våra alumner som studerat handelsrätt jobbar idag som som bland annat VD:n, ekonomidirektörer, konsulter, ekonomisakkunniga, skattekonsulter, controllers och entreprenörer.
Handelsrätt som huvudämne
Hankens huvudämnesstudier i handelsrätt ger dig:
- Tvärvetenskaplig kompetens och bedömnings- och analysförmåga av företagens juridik och verksamhet: du lär dig affärsjuridikens språk och får samtidigt en stark praktisk och ekonomisk koppling.
- Fördjupade kunskaper och insikter över hur rättsliga normer och aktörer kan påverka företagens och ägarnas verksamhet och finansiering: du får en mångsidig förståelse för behovet av juridiskt kunnande. Utöver detta lär du dig hur det juridiska regelverket skall tas i beaktande när ledningen och ägaren tar beslut.
- Nyckelkunskaper som behövs för att avancera sig på karriärstegen; du får ”the best of both worlds”: utexaminerade hankeiter poängterar hur viktigt det är att förstå ekonomisk-juridiska aspekter i arbetslivet. Genom att välja handelsrätt (och samtidigt lämpliga kurser i redovisning) får du det tvärvetenskapliga kunnande som behövs för att framgångsrikt utveckla bolagets verksamhet, governance och ägarstruktur i rätt riktning!
Inriktningar
Skatterättslig inriktning
En skatterättslig inriktning i magisterexamen är en intressant och mångsidig utbildning för alla som är intresserade av att arbeta som skatteekonom i företag, hos myndigheter eller inom andra organisationer. Du får lära dig mer om skatternas roll för finländska företag och företagare. Du kan kombinera skatterätten med redovisningskurser. Av en skattekonsult förväntas inte endast kunskap om de relevanta skatterättsliga reglerna, utan också en övergripande kunskap om ekonomiska sammanhang och hur olika skattemodeller kan skapa mervärde. Efter godkänd arbetspraktik kan utbildningen ge kompetens för att avlägga CGR, GRM och OFR revisorsexamina.
Marknadsrättslig inriktning
Företags agerande på marknaden regleras traditionellt genom lagstiftning gällande bland annat marknadsföring och konsumentskydd samt genom konkurrensrättsliga regler. Under de senaste åren har den spelplan företag agerar på förändrats radikalt på många sätt. Den ökande globaliseringen har för många företag öppnat vägen till hittills oåtkomliga marknader och exempelvis internet har i kombination med den teknologiska utvecklingen lett till helt nya virtuella marknader. Företagen har hittat nya kommunikationstekniker för att nå sina kunder och nya affärsmodeller har utarbetats. Medan uppkomsten av nya kommunikationstekniker aktualiserat nya juridiska frågor, exempelvis beträffande marknadsföringslagstiftningens tillämplighet och ändamålsenlighet, väcker exempelvis internethandeln frågor om vilket lands lagstiftning som skall vara tillämplig i olika situationer samt konsumentskyddsfrågor. En annan tydlig trend under de senaste åren har varit branding - vikten av företagets image på marknaden och skapandet av starka varumärken. Här behövs omfattande kunskap om den rättsliga regleringen ur ett internationellt perspektiv, inte minst genom att exempelvis varumärkesrätten är harmoniserad inom EU. Förutom att olaglig marknadsföring och varumärkesintrång kan stå företag dyrt, kan företag förlora enorma summor som eventuellt lagts ner på utarbetandet av juridiskt ohållbara varumärken. Syftet med den marknadsrättsliga inriktningen är att erbjuda ett utbildningsprogram som svarar mot behovet att experter inom marknadsrätt inom marknadsföringsbranschen, hos varumärkesagenturer samt inom företag överlag. Genom att kombinera marknadsrätt med studier i marknadsföring skapas en unik kunskapsprofil för dagens informations- och kommunikationssamhälle.
Immaterialrättslig inriktning
Den immaterialsrättsliga inriktningen fokuserar på upphovsrätt, varumärkesrätt, patenträtt och designrätt i Europa.