Tjänster för lärare

Information för lärare om:

Undervisning

Effektiv och ansvarsfull hantering av forskningsdata (Research data management, RDM) utgör ett väsentligt krav för god vetenskaplig praxis och forskningsfärdigheter. Kandidat-, magister- och eMBA-studerande och doktorander följer de olika datahanteringsprocesserna med olika instruktioner. Se dessa två processer som beskrivs i Datahanteringsprocessen på Hanken.

Biblioteket erbjuder hjälp och undervisning i RDM för studerande och doktorander som stöd för lärande, undervisning och forskning. Innehållet i undervisningen täcker frågorna om:

  • etiska och juridiska frågor som rör dataskydd och immateriella rättigheter (IPR),
  • datainsamling och organisering,
  • datalagring, säkerhetskopiering och överföring,
  • att skapa och uppdatera en datahanteringsplan (data management plan, DMP), 
  • att publicera metadata,
  • dataarkiv och långtidsbevaring, och
  • att återanvända data.

Vi ger stöd i form av undervisning som är integrerad i ordinarie seminarier eller kurser, fristående kortkurser, individuell handledning, eller självstudiematerial på webben. Som lärare kan du beställa undervisning i RDM för din kurs eller seminarium. Innehållet i undervisningen kan anpassas till olika nivåer och kurser i samråd med ansvarig lärare.

Kontakt:

Qingbo Xu
+358 50 466 3838
qingbo.xu@hanken.fi
openresearch@hanken.fi

Frågor om dataskydd kan adresseras till Hankens Dataskyddsombud dpo@hanken.fi. Se Riktlinjer och procedurer för hantering av personuppgifter i forskning på Hanken.

Om du har frågor om etiska riktlinjer och etikprövning kontakta Hankens Stödperson för forskningsetik: Anu Helkkula, anu.helkkula@hanken.fi. Se Etiska principer och Etikprövning i LibGuiden om RDM. 

Mer detaljerad information om RDM, se LibGuiden om Hantering av forskningsdata.

Öppen vetenskap är i dag en omfattande rörelse, både nationellt och internationellt.  I allmänhet avser öppen vetenskap de ansträngningar och mekanismer genom vilka sökbarhet, tillgänglighet och (åter)användbarhet av vetenskaplig kunskap främjas i den digitala eran. Att tillämpa öppen vetenskap förbättrar synligheten och genomslaget för din forskning och undervisning. Öppenhet ökar forskningens transparens och tillförlitlighet och bidrar också till att demokratisera vetenskap.

Hanken är engagerad i att aktivt främja öppen vetenskap. Följaktligen var Hanken en av de första forskningsinstituten i Finland som skrev under Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025.

Biblioteket erbjuder hjälp och undervisning i open access-publicering, öppen data, öppen utbildning och öppen forskningskultur, och svarar på frågor om:

  • Hur kan du publicera open access till dina publikationer?
  • Hur och var öppnar och publicerar du dina forsknings(meta)data i linje med FAIR-dataprinciperna?
  • Hur och var öppnar du dina lärresurser? Var hittar du öppna lärresurser? Hur kan du använda dem?
  • Hur kan du förbättra synligheten och genomslaget av din forskning?

Biblioteket ger stöd i form av undervisning som är integrerad i ordinarie seminarier eller kurser, fristående kortkurser, individuell handledning, eller självstudiematerial på webben som 69990-E Open Science Doctoral Course i Moodle. Som lärare kan du beställa undervisning i öppen vetenskap för din kurs eller seminarium. Innehållet i undervisningen kan anpassas till olika nivåer och kurser i samråd med ansvarig lärare.

Kontakt:

Qingbo Xu
+358 50 466 3838
qingbo.xu@hanken.fi
openresearch@hanken.fi

Mer detaljerad och uppdaterad information om olika aspekter av öppen vetenskap, se LibGuiden om Öppen vetenskap.

Biblioteket erbjuder undervisning i informationssökning som stöd för lärande, undervisning och forskning. Vi ger stöd i form av:

  • undervisning i informationssökning som är integrerad i ordinarie kurser
  • fristående kortkurser
  • individuell handledning
  • självstudiematerial på webben.

Som lärare kan du beställa undervisning i informationssökning för din kurs. Målet är att undervisningen i första hand ska vara integrerad i ordinarie kurser. Innehållet i undervisningen kan anpassas till olika nivåer och kurser i samråd med ansvarig lärare.

Exempel på innehåll:

  • val av sökord och sökstrategi
  • val av relevanta databaser och andra informationskällor
  • källkritik (värdera sökresultat, identifiera vetenskapliga källor)
  • referensteknik.

Du kan också beställa undervisning i enskilda databaser eller referenshanteringsverktyget Mendeley.

Kontakt:

Helsingfors:

Sarah Hagström
+358 40 352 1408
sarah.hagstrom@hanken.fi

Vasa:

Susanne Holmlund
+358 (0)50 407 3798
susanne.c.holmlund@hanken.fi 

Upphovsrätt och licenser

Hankens studerande och personal har tillgång till mer än 170 000 e-böcker via biblioteket. För att använda de licensbelagda e-böckerna utanför Hankens nätverk krävs inloggning.

All information om e-böcker hittar du i bibliotekets
LibGuide för E-böcker på Hanken.

Med Kopiostos kopieringslicens är det tillåtet att skanna delar av tryckta publikationer samt kopiera och använda texter och bilder från öppna webbplatser i undervisningen. Licensen omfattar både inhemskt och utländskt material.

Med text och bilder, kopieringslicensen tillåter dig att

  • Kopiera: 20 sidor per publikation, högst hälften av publikationen.
  • Skanna:
    • 20 sidor per publikation, högst 20 procent av publikationen.
    • En hel vetenskaplig artikel ur en vetenskaplig tidskrift.
  • Skriva ut från internet: 20 sidor per digital källa.
  • Lagra och kopiera material som är fritt och lagligt tillgängligt på nätet:
    • 20 bilder eller sidor som i utskrivet format motsvarar A4-storlek per webbplats.
    • En hel vetenskaplig artikel ur en vetenskaplig tidskrift.
    • 20 sidor per e-bok, högst 20 procent av e-boken.

För att vara upphovsrättsligt godkänt ska materialet rapporteras. Du kan göra detta själv på Kopiostos sida (på finska). Om du behöver hjälp kontakta biblioteket@hanken.fi.

Kopieringslicensen baserar sig på avtal mellan Rådet för yrkeshögskolornas rektorer Arene rf, Finlands universitet UNIFI rf och Kopiosto rf licens för universitet och yrkeshögskolor.

Instruktioner om hur man skapar länkar till artiklar och e-böcker för uppladdning i Moodle.

Licensavtalen som gjorts upp med databasleverantörerna tillåter inte att man publicerar elektroniska kopior av artiklar och böcker. Det är m.a.o. inte tillåtet att i Moodle ladda upp en pdf-fil av en artikel som finns i en licensbelagd databas. För att ha en laglig version som dessutom kan nås utanför Hankens nätverk ska du skapa en länk till dokumentet.

Länkarna byggs upp så här:

1. Adressen till Hankens proxyserver för att nå artiklar och e-böcker även utanför Hanken:

https://login.proxy.shh.fi/login?url=

OBS! Länkar till e-böcker på plattformarna ProQuest Ebook Central och VitalSource Bridge skall inte ha ett proxy-prefix eftersom tjänsterna har Shibboleth-inloggning.

2. En permanent länk till artikeln. Den permanenta länken finns i gränssnittet i anslutning till artikeln. I vissa databaser (EBSCO) kallas den för "permalink". Du kan kopiera en "permalink" och klistra in den efter Hankens proxyadress.

Den permanenta länken finns ofta i form av en DOI (Digital Object Identifier), som är ett identifieringsnummer för ett elektroniskt dokument. En DOI består av prefixet http://dx.doi.org/ vilket följs av en sifferserie.

Exempel
https://login.proxy.shh.fi/login?url=http://dx.doi.org/10.1016/S0167-8116(02)00122-2

Med Kopiostos kopieringslicens är det tillåtet att skanna delar av tryckta publikationer samt kopiera och använda texter och bilder från öppna webbplatser i undervisningen. Läs mera under rubriken Kopieringslicens för undervisningsbruk

Om du behöver hjälp kontakta biblioteket@hanken.fi.

I bibliotekets LibGuide om upphovsrätt kan du läsa mera om hur du får använda andras verk i din undervisning.

Om du har frågor kan du sända dem till biblioteket@hanken.fi.

Resurser

Det är examinatorns och institutionens ansvar att biblioteket i tid får rätt information om vilka kursböcker som ska beställas. Kostnaderna för ändringar och kompletteringar av kurslitteraturen som görs efter datumen nedan betalas av institutionen.

Checklista för lärare

1) Information om kursböcker som ska finnas tillgängliga för studerande i biblioteket eller som e-böcker ska matas in i Sisu, inte i Moodle, i samband med kursplaneringen på våren.

2) Om du vill använda e-böcker bör du kontakta biblioteket (biblioteket@hanken.fi) innan du väljer titel, eftersom licensvillkoren för e-böcker är helt andra för bibliotek än för privatpersoner. Vi rekommenderar att du också kollar i Perlego om någon passande e-bok i ämnet finns där. De böckerna har omedelbar och obegränsad åtkomst.

3) I Moodle kan du föra in länkar till artiklar och sådant kursmaterial som inte behöver finnas på biblioteket för utlåning. Anvisningar för hur du skapar länkar till artiklar och e-böcker som finns i bibliotekets databaser, finns i menyn för den här webbsidan. Observera att det inte är tillåtet att ladda upp pdf-filer av artiklar och kapitel till Moodle utan att raportera till Kopiosto .

4) Ifall litteraturen inte är klar när undervisningsutbudet fastslås på IR-mötet kan den meddelas senare, men då senast på följande datum beroende på undervisningsperioden:
Läsåret 2022-2023
S1: 6.6.2022
Period 1: 1.8.2022
Period 2: 3.10.2022
Period 3: 12.12.2022
Period 4: 20.2.2023
S2: 17.4.2023

5) Kursböckerna anmäler du via blanketten. Förbered dig på att fylla i följande uppgifter: kursens nummer, kursens namn, ämne, examinator, författare, utgivningsår, titel, upplaga/upplagor (om det finns), tentlitteratur eller stödlitteratur/bredvidläsning, samt gärna hur många som väntas delta i kursen om det är en ny kurs.

För att ändra referensen/informationen om kurslitteraturen i Sisu behöver du kontakta Studiebyrån.

6) Kom ihåg att meddela biblioteket om nya kurser, annullerade kurser och kurser som byter period genast då ärendet behandlats av institutionsrådet.

Riktlinjer för kursboksanskaffning

- Biblioteket anskaffar i regel en tryckt bok per fem kursdeltagare, dock högst 25 exemplar.

- Kursböcker som utkommer i ny upplaga varje år, anskaffas endast vartannat år.

- Kurslitteratur för språk- och litteraturkurser anskaffas endast i två exemplar.

- E-böcker anskaffas parallellt med de tryckta exemplaren om de finns tillgängliga med multianvändarlicens i någon av de plattformar som biblioteket har tillgång till. Om en kursbok finns som e-bok med multianvändarlicens anskaffas bara två tryckta exemplar av boken.

- Biblioteket kan beställa institutionsexemplar men institutionerna betalar själva de exemplaren. Meddela oss vänligen om det behövs ett exemplar till institutionen. Ofta kan läraren få gratiskopior från förlagen.

För att komplettera och berika din egen undervisning kan du integrera audiovisuella föreläsningar från Kanopy i Moodle.

Öppna lärresurser (Open educational resources, OER) är lärande-, undervisnings- och forskningsmaterial i alla format och medium som

  • är släppta för fri användning (Public Domain) eller
  • licensierade med öppen licens, vanligtvis Creative Commons creative commons., som ger andra än upphovsmannen rätt till avgiftsfri tillgång, återanvändning, tillämpning, bearbetning och spridning av materialet, med eller utan begränsningar.

I det nationella Biblioteket för öppna lärresurser - aoe.fi kan du söka efter och dela öppna lärresurser från alla utbildningsnivåer. Öppna lärresurser kan också sökas i Finna.fi som samlar material från museer, bibliotek och arkiv på en plats. Fler platser där du kan söka efter både nationella och internationella öppna lärresurser finns listade i Hur du hittar öppna lärresurser.

Lärare uppmuntras att publicera sina lärresurser i det nationella Biblioteket för öppna lärresurser - aoe.fi. Du kan logga in med ditt Haka användar-ID. Vänligen klicka på ”Mina lärresurser” i den översta raden, och sedan på ”Publicera en ny lärresurs” på höger sida. Sedan vänligen lägga till uppgifter om ditt läromaterial samt välja ut en lämplig licens för det. Följ instruktionerna där och fyll i blanketten. 

När du publicerar lärresurser, se till att du har nödvändiga rättigheter att publicera resurserna (t.ex. upphovsrätt). Alla som har gjort en betydande insats till lärresurserna, inklusive studenterna, ska uppmärksammas på ett korrekt sätt. Om en lärresurs har fler än en upphovsman krävs tillstånd av samtliga för att lärresursen ska kunna öppnas. Studenter ska ge tillstånd till användning och publicering av deras material. 

Det rekommenderas att publicera lärresurser med en Creative Commons-licens CC BY 4.0 eller CC BY-SA 4.0. Det rekommenderade formatet för en licens är: © [Author Name], Hanken School of Economics, 2021. CC BY 4.0/CC BY-SA 4.0.

Öppna lärresurser och annat digitalt innehåll ska uppfylla tillgänglighetsdirektiv. Se speciellt kravet på transkribering av video och ljudmaterial i Hankens instruktion gällande transkribering av material inom ramen för tillgänglighetsdirektivet (PDF på svenska och engelska).

Mer information, se LibGuiden om Öppna lärresurser där du kan hitta svar på följande frågor:

  • Vad är öppna lärresurser?
  • Hur hittar du öppna lärresurser?
  • Hur använder du öppna lärresurser?
  • Hur du publicerar öppna lärresurser?
  • Vad är CC-licenser och hur används de i samband med öppna lärresurser?

Kontakt

Kursböcker

Helsingfors
Anne Granberg
+358 (0)40 3521 398
biblioteket@hanken.fi

Vasa
Hanna Nordberg
+358 (0)50 572 3548
biblioteket@hanken.fi

E-böcker

Marlene Backman
+358 (0)40 3521 263
biblioteket@hanken.fi

Att skapa länkar till licensbelagt material

Sarah Hagström
+358 40 352 1408
sarah.hagstrom@hanken.fi

Undervisning i informationssökning

Helsingfors
Sarah Hagström
+358 40 352 1408
sarah.hagstrom@hanken.fi 

Vasa
Susanne Holmlund
+358 (0)50 407 3798
susanne.c.holmlund@hanken.fi