Användning av artificiell intelligens i studier och undervisning

AI
På denna sida hittar du som studerande på Hanken information och riktlinjer för användning av artificiell intelligens som stöd i studier och undervisning.

Introduktion av Hankens AI-riktlinjer och uppgift

Generativa AI-system, särskilt stora språkmodeller, har blivit kraftfullare och mer tillgängliga, och användningen av dem har blivit mer vanligt inom utbildning. ChatGPT är ett exempel, men generativ AI integreras också alltmer i befintlig programvara och modeller som kan generera bilder, ljud och videor. AI har potential att ha en djupgående inverkan på de sätt vi undervisar, lär oss, bedömer och får tillgång till utbildning. Studierna vid Hanken ska i allmänhet förbereda studerande för ett framtida samhälle och arbetsliv där AI-metoder kommer att användas i stor utsträckning. Studerande ska utveckla färdigheter för framtiden inom ett etiskt ramverk.  

Denna utveckling ger oss nya möjligheter och utmaningar. På Hanken vill vi utforska vad teknologin kan göra och lära oss hur vi kan använda AI i våra studier. Samtidigt vill vi att våra studerande ska ha de färdigheter som krävs för att förstå de juridiska och etiska konsekvenserna av denna teknik i det akademiska arbetet. Vår förhoppning är att användningen av generativ AI ska vara jämlikt och opartiskt i framtiden. Det kan stödja tillgången till och tillgängligheten av utbildning och information, men vi tror också att det kommer att förbättra och förändra undervisningsmetoderna och studerandes inlärningsupplevelser. Därför är vi på Hanken engagerade i en etisk och ansvarsfull användning av generativ AI och att förbereda studerande att hantera AI som ett verktyg.  

Vår AI-vision och syfte är att:

  • Hjälpa studerande att bli AI-kunniga (se definition nedan). 
  • Hjälpa studerande att använda AI-verktyg på ett effektivt och lämpligt sätt i sitt lärande.
  • Utveckla undervisning och bedömning för att införliva etisk användning av generativ AI och stödja lika tillgång.
  • Säkerställa att akademisk noggrannhet och integritet upprätthålls.
  • Samarbeta för att dela med sig av bästa praxis i takt med att tekniken och dess tillämpning inom utbildning utvecklas.

AI-literat: 
"En uppsättning kompetenser som gör det möjligt för individer att kritiskt utvärdera AI-teknik; kommunicera och samarbeta effektivt med AI; och använda AI som ett verktyg online, hemma och på arbetsplatsen" AI Unplugged, Georgia Tech University 


Användningen av generativ AI inom olika discipliner och studieområden kan vara olika, och därför relaterar våra riktlinjer för undervisning, lärande och även forskning till universitetets allmänna regler och föreskrifter för befintlig etik och dataskyddsföreskrifter när det gäller reproducerbarhet och ansvarsskyldighet . Samt de etiska kraven i GDPR och den europeiska AI-akten. Allt detta är allmänna regler som inte kan åsidosättas när man använder AI i undervisningen eller forskning. 

För att stödja användningen av generativ AI för undervisning och inlärning vill Hanken betona följande:

  • Huvudsyftet är alltid att säkerställa att studenterna uppfyller kursens/programmets kompetensmål och lärresultat*
  • Vi kräver alltid att inlämningsuppgifter ska innehålla studerandes originalarbete 
  • Generativ AI är potentiellt användbart inom många av de ämnesområden som Hanken undervisar i och kan också förbättra studerandes inlärningsprocess
  • Det finns ett behov av att alltid hänvisa hur användningen av generativ AI gjorts inom studierna 
  • AI-programvara bör vara lika tillgänglig för alla studerande för att säkerställa en rättvis utvärdering; på Hanken bör akademisk personal, administrativ personal och alla studerande ha tillgång till samma AI-programvara
  • Hur AI-programvaran används bör alltid ta hänsyn till etiska överväganden

* Användning av AI-programvara bör och ska begränsas i undervisningssituationer där användningen inte skulle främja studerandes lärande och lärresultat. 

AI

AI-baserade verktyg kan agera som en tutor eller coach som hjälper dig att bygga upp din egen kompetens när du studerar självständigt. På grund av att AI-språkmodeller kan ibland producera text vars ursprung och tillförlitlighet är oklar, och i värsta fall hallucinerad (falsk), bör verktygen endast användas som ett stödverktyg med akademiska och etiska överväganden. Du som studerande är alltid ansvarig för innehållet i alla dina arbeten.

Du kan bland annat använda AI-baserade verktyg till att: 

  • skapa frågor och frågeställningar som hjälper dig att kontrollera om du förstår svåra begrepp och koncept rätt. AI-baserade verktyg kan också erbjuda alternativa beskrivningar som kan vara lättare att förstå. Kom ändå ihåg att alltid verifiera att informationen som AI-verktygen ger är korrekt. Det gäller även referenser.  
  • språkgranska ditt arbete eller korrigera fel i kodning. Genom att studera de fel som AI-verktyget har flaggat för kan du lära dig av dem. Du har alltid ansvar för den slutliga texten och därför lönar det sig att granska vilka ändringar AI-verktyget föreslår innan du accepterar den bearbetade texten. Viktigt att dessutom spara den gamla versionen av uppgiften för uppföljning och rapportering.  
  • generera idéer eller ge en mall för ditt eget arbete och arbetsprocess. Du kan också få direkt feedback på din existerande text om förslag på hur du kan förbättra textens ton, struktur och argumentation.
  • transkribering av intervjudata via programmet Panopto.

Lärare har alltid rätt att förbjuda användningen av AI-baserade verktyg på sin kurs om hen anser att AI-baserade verktyg hindrar att uppnå kursens kompetensmål och lärresultat. Detta kan ske t.ex. på språkkurser, kurser om akademiskt skrivande och i kurser där studerande skall visa att de självständigt kan formulera argumentation.

I korthet förbjuder inte Hanken användningen av AI-baserade tjänster under skrivprocessen till att söka information, ta fram mall, hjälpa med omformulering eller med att förbättra språket i en råtext som studerande själv har skrivit så länge det inte förhindrar kompetensmål och lärresultat. Kom bara ihåg att alltid rapportera hur AI har använts om inte läraren ger andra instruktioner. 

AI-baserade verktyg kan fungera som stöd och hjälpa dig i din inlärning, men de måste användas rätt, och de ersätter inte din egen kompetens!


Hanken har följande AI-baserade verktyg för studerandes bruk:

  • Chatbot Microsoft Copilot
  • Automatisk undertext (transkribering) för filmer i Panopto
  • Automatiska förbättringsförslag på feedback som studerande ger varandra i Feedback Fruits (Peer review verktyg integrerat i Moodle)

Hanken har uttrycklingen specifierat fall där AI-baserade verktyg inte får användas. Utöver dessa fall kan lärare förbjuda användning av AI-baserade verktyg på en kurs om det behövs för att uppnå kursens kompetensmål.

Om användning av AI-baserade verktyg är förbjudet på en kurs bör detta stå i den detaljerade kursbeskrivningen på kurssidan i Moodle. 

 AI baserade verktyg är alltid förbjudit i följande situationer: 

  • Då användningen av AI-baserade verktyg hindrar uppfyllande av kursens kompentensmål och lärresultat.
  • Mognadsprov.
  • Andra användningssätt som uttryckligen förbjuds av lärare på enskild kurs.

OBS! Det alltid förbjudet att rakt kopiera in text skapad av AI-baserade verktyg eller stora språkmodeller och påstå att detta är din egen text.

Läs mera om AI och avhandlingar nedan. 

Om man upptäcker användning av AI-genererad text där det inte får användas utgör detta fusk. Fusk behandlas enligt Hankens handlingsplan vid fusk.  

AI-baserade verktyg kan användas under avhandlingsprocessen bara du följer följande två grundprinciper: 

  1. Du måste alltid redogöra tydligt för hur du har använt dig av AI-baserade verktyg under arbetet. 
  2. Du får aldrig rakt kopiera in en text som har skapats av AI-baserade verktyg och påstå att detta är din egen text.

Om du inte följer dessa två regler riskerar du att din avhandling blir underkänd. En underkänd avhandling betyder att du måste skriva om avhandlingen från början på ett annat tema. Du får inte fortsätta på samma forskningsfråga. 


Hur kan man använda AI-baserade verktyg under avhandlingsprocessen?

Studerande får ta hälp av AI-baserade verktyg som ett hjälpmedel när de skriver sin kandidat- eller magisteravhandlingar (gäller också kappa i doktorsavhandling). Däremot kan det inte tillräckligt betonas att det är endast ett hjälpmedel – studerande ansvarar för att bedöma hur verktyget och resultatet kan användas på ett ansvarsfullt och bra sätt samt för att säkerställa en tillräcklig grad av kritisk reflektion i arbetets alla faser. Samt hänvisa exakt hur verktyget har använts. Nedan finns tydligare instruktioner för hur AI kan stöda avhandlingens olika faser.  

Att söka information

AI-baserade verktyg kan vara bra på att förklara samband mellan två olika fenomen, ett fenomen och en teori eller olika teoretiska koncept. Framförallt då de sökord som du vill lära dig om är väldigt grundläggande och stadiga så kan AI-baserade verktyg generera tydliga förklaringar. Det är tillåtet att göra förfrågningar med hjälp av AI-baserade verktyg för att få en initiell inblick till ett nytt område eller testa om ett verkligt fenomen verkar relevant för ett visst teoretiskt perspektiv (eller vice versa). Märk dock att det inte finns någon garanti för att det svaret som har genererats med hjälp av stora språkmodeller är sant och att AI-baserade verktyg kan fabulera referenser. Du måste själv verifiera att de idéer som AI-baserade verktyg föreslår stämmer och hitta referenser som bekräftar detta. 

Du kan inte kopiera in textsvar som har skapats av AI-baserade verktyg i din avhandling* eller hänvisa till ett sådant svar så som till en källa. AI-baserade verktyg förstår inte det svaret de har genererat. Dessa verktyg räknar sannolikheten för att specifika ord framkommer bredvid varandra på basen av massiv data. Detta kan leda till information som är fel, missledande eller partiska. AI:n kan inte själv flagga för dessa problem utan människan måste granska texten och hitta pålitliga referenser.  

*Enda undantaget är fall där du specifikt skall visa att AI:n har gett ett sådant här svar. Då skall du sätta texten i citationstecken, lägga till en referens till det verktyget som du har använt och förklara exakt hur du har fått fram det här svaret.

Att processera data

AI-baserade verktyg kan hjälpa dig med att processera din data och att utföra analys. Så som med alla verktyg som du har använt i datainsamlingen och analysen, skall du beskriva hur du har använt dig av AI-baserade verktyg i avhandlingens metodbeskrivning. Observera att du har ansvar över forskningsetiken i din avhandlingsprocess. Det här betyder att du måste kunna redovisa för alla steg som du har tagit för din datainsamling och behandling av din data. Det betyder också att du inte får mata in data till AI-baserade tjänster som Hanken inte har godkänt för detta ändamål. Hanken studerande kan använda Microsoft Copilot.  

Tillåtna sätt att processera insamlad data: 

  • Transkribering av inspelade intervjuer med hjälp av automatiska undertexttjänsten i Panopto. (Klicka här för instruktioner
  • analysera data, sammanfatta dokument mm. med Microsoft Copilot (Hanken inloggning). 

Förbjudna sätt att processera insamlad data:

  • Att ladda upp data till externa tjänster så som ChatGPT för att be den identifiera mönster, återkommande teman eller annan information från datat. Stora språkmodeller såsom ChatGPT lagrar den informationen som användarna laddar upp till tjänsten. Den här informationen används till att lära språkmodellen och språkmodellen kan använda den i svar till andra användare. Det vill säga, information som laddas upp till öppet tillgängliga stora språkmodeller hålls inte hemlig. Det här är extra viktigt när du har att göra med känslig data, men det är bäst att alltid följa den här regeln så att du inte i misstag bryter mot Hankens datahanteringsprocess och dataskyddslagen. 

Att formulera, redigera och strukturera din text

AI-baserade verktyg kan hjälpa med att formulera, redigera och struktura din text. Observera dock att argumenteringen måste vara din egen och du kan enbart använda AI-baserade verktyg till att förbättra din egen text. Läs igenom det förslaget till förbättringar som AI-baserade verktyget erbjuder dig noggrant så att du kan upptäcka möjliga fel och korrigera dem. Kontrollera också att referenser i texten inte har blivit ändrade och fortfarande stämmer. 

Om du använder en AI-baserad tjänst till att skriva om ett stycke från en källa med egna ord (refererar eller parafraserar) måste du vara extra nogrann med att kontrollera att innehållet är tillräckligt annorlunda så att det inte misstas för plagiat. Du kan inte lita på att förslag som AI-baserade verktyg ger är av tillräckligt god kvalitet utan du måste granska texten noggrant så att du kan stå bakom den text som du tar in i din avhandling och så att källhänvisningen till originalkällan är rätt. Du har alltid fullständigt ansvar för den slutliga versionen som du lämnar in. Läs mera om hur man hänvisar till originalkällan då man refererar ett längre stycke från en källa i Hankens referensguide

Kom ihåg! När du har använt dig av stora språkmodeller eller andra AI-baserade verktyg måste du beskriva detta i detalj i ditt arbete. 

Hur du skall beskriva användningen av AI-baserade verktyg förklaras i följande del. 

Grundregeln för användningen av AI-baserade verktyg på Hanken är att skribenten alltid bör beskriva i detalj hur verktyget har används i arbetet. Det här gäller både mindre kursarbeten och avhandlingar. Det räcker inte med enbart en referens till Microsoft Copilot eller ChatGPT utan beskrivningen skall också innehålla information om hur exakt det AI-baserade verktyget har använts. Läraren kan ge specifika instruktioner om detta. 

Beskrivningen skall finnas på ett ställe där det är lämpligt att berätta om hur du har arbetat under skrivprocessen, t.ex. i samband med en beskrivning av arbetets struktur eller i metodkapitlet. Det här beror på den typ av arbete som du jobbar på. Fråga kursens lärare eller din handledare om du är osäker. 

Exempel: 

Användningssätt Beskrivning i löpande text Referens i källförteckningen

ChatGPT har använts till att generera idéer och mall för kursarbete. 

"Jag har använt ChatGPT till att generera idéer för vad som är viktigt för en PESTEL analys med frågan "utför en PESTEL analys för logistikbranschen" till vilket ChatGPT genererade svaret "PESTEL är en omgivningsanalys som beaktar sex faktorer politik, ekonomi, sociala faktorer, teknologi, ekologiska faktorer och juridiska faktorer. I logistikbranschen..."  (OpenAI, 2023). "

Du kan klistra in hela svaret om det är relativt kort, men för längre svar är det bättre att spara dessa i en bilaga till ditt arbete. Beskrivningen skall följas med en referens till AI-baserade verktygets skapare; för ChatGPT är det företaget OpenAI. I källförteckningen skall varje prompt/fråga som har ställts till AI-baserade verktyg listas som egen referens. 

OpenAI. (2023). ChatGPT (version 3 maj) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat Opens in new window

 

Notera vilken version av ChatGPT som har används. I OpenAIs ChatGPT används datum i version information men i andra verktyg kan detta uttryckas på andra sätt, t.ex. som version 3.6.9.

Panoptos automatiska undertexter användes för att transkribera intervjuer.  "Intervjuerna transkriberades med hjälp av en AI-baserad tjänst i programmet Panopto. Programmet skapade en första version av transkriberingar som jag sedan gick igenom, korrigerade fel tolkade ord och lade till information om talaren."  Ingen referens i källförteckningen behövs. 
ChatGPT har använts till att förbättra språket, formuleringar och strukturen i arbetet.  "För att förbättra språket och strukturen i arbetet har jag använt en artificiell intelligens-språkmodell vid namn ChatGPT (OpenAI, 2023). 

Arbetet genomgick en tvåstegsprocess av förbättring med hjälp av ChatGPT. Först matade jag in min original text in i modellen med syfte att granska grammatik, ordförråd och meningsskapande för att förbättra den övergripande språkliga kvaliteten. Förslag från ChatGPT granskades noggrant och användes där det var lämpligt. Därefter förbättrades arbetets struktur genom återkommande interaktioner med ChatGPT. Jag gav riktlinjer och specifika frågor som relaterade till organisationen och flödet av idéer i min original text med vilka ChatGPT genererade förslag och alternativa formuleringar som kunde förtydliga den logiska sammanhållningen och argumentationsstrukturen i mitt arbete. Jag gick igenom alla förslag och integrerade enbart de i den slutliga versionen som bibehöll arbetets ursprungliga avsikt och röst. 

Det är viktigt att notera att ChatGPT:s roll var strikt begränsad till att ge förslag och hjälpa till i revideringsprocessen. Jag fattade själv slutliga beslut angående användning av förslag och revideringar för att säkerställa att arbetet återspeglar mitt perspektiv och min förståelse av ämnet."

Observera att det här är en exempel beskrivning. Din beskrivning skall beskriva vad du har gjort exakt. 

OpenAI. (2023). ChatGPT (version 3 maj) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat Opens in new window

 

Instruktionerna för hur AI-baserade verktyg skall refereras till utvecklas och uppdateras vid behov. Läs mera på APAs hemsidor

 

Lärare får använda detektionsprogram för att identifiera AI-genererad text. Om du inte har uttryckt tillräckligt tydligt hur du har använt dig av AI i ditt arbete riskerar du att bli anklagad för fusk om det identifieras AI-genererad text i ditt arbete. Falska detektioner är också möjliga. För att gardera dig mot att bli anklagad för fusk är det viktigt att du kan bevisa de steg du har tagit i skrivprocessen. Att kunna öppet redogöra för de steg man har tagit i processen är en central del av akademisk integritet och pålitlighet. Det här är alltså ingenting nytt, men på grund av att detektionsprogram kan ge falska positiva kan flera studerande oftare bli tvungna att bevisa vilka steg de har tagit i skrivprocessen. 

  • Spara alla halvfärdiga versioner på ditt arbete tills ditt arbete är godkänt och bedömt. Du kan t.ex. börja med att spara om arbetet med dagens datum i filnamnet. På det sättet kan du visa hur skrivprocessen har framskridit i efterhand. 
  • Behåll rådata tills ditt arbete är godkänd och bedömt. Kom ihåg att följa Hankens datahanteringsprocess!
  • Beskriv alltid öppet, tydligt och detaljerat hur du har använt dig av AI-baserade verktyg.
  • Använd sunt förnuft! Fundera först om det du vill använda AI-baserade verktyg till är etiskt rätt och fördelaktigt för din inlärning i uppgiften. Om du vill använda AI-baserade verktyg för att själv undvika att göra något som är en central del av uppgiften handlar det om fusk. 

Alla fall av fusk hanteras enligt Hankens handligsplan vid fusk. 

Det är alltid fusk att fabulera data, referenser och fakta även om du inte skulle vara medveten om att det svaret som det AI-baserade verktyget har gett dig är fabulerat. Du har ansvar över det arbetet som du lämnar in. Du måste känna till alla referenser och kontrollera deras pålitlighet.