Studenternas ansvar och rättigheter

Dessa riktlinjer och principer syftar till att stödja din akademiska resa och säkerställa en produktiv och respektfull universitetsupplevelse.

Förstå dina rättigheter och skyldigheter

Som student är du en del av Hankens gemenskap som värdesätter rättvisa, integritet och ömsesidig respekt. På denna sida beskrivs de viktigaste principerna som styr din akademiska resa, inklusive etiska principer för vägledning, förväntningar på deltagande och närvaro samt vikten av akademisk integritet och respektfullt uppförande. Du hittar också information om handledning av examensarbeten, hur feedback används för att förbättra lärande och tjänster, och vad du ska göra vid orättvis behandling eller olämpligt uppförande. Dessa principer finns till för att stödja din utveckling, skydda dina rättigheter och klargöra dina skyldigheter som medlem i den akademiska gemenskapen.

De etiska principerna för vägledning vid universitetet säkerställer att alla studenter får rättvis, genomtänkt och stärkande vägledning under hela sin akademiska resa. En vägledare är en person som erbjuder stöd och vägledning, exempelvis som studievägledare eller akademisk handledare.

1. Stöd för studenternas handlingskraft
Vägledningen vid Hanken är utformad för att stärka studenterna så att de kan fatta välgrundade beslut, sätta upp meningsfulla mål och ta ansvar för sin akademiska resa. Vägledarna stöder denna process genom att erbjuda information, utforska alternativ och uppmuntra självständigt tänkande – utan att påtvinga sina personliga åsikter.

Det är dock viktigt att förstå att både studenter och vägledare måste agera inom ramen för universitetets regler, föreskrifter och akademiska standarder. Vägledningen är flexibel och studentcentrerad, men den är inte obegränsad. Beslut måste vara i linje med institutionens policy, lagkrav och kursspecifika förväntningar.

Denna balans mellan autonomi och struktur säkerställer rättvisa, konsekvens och akademisk integritet på hela universitetet.

2. Jämlikhet och icke-diskriminering
Alla studenter har rätt att behandlas rättvist och respektfullt, oavsett bakgrund, identitet eller personliga omständigheter. Vägledare förväntas främja jämlikhet och erkänna att vissa studenter kan behöva olika typer av stöd för att lyckas.

Feedback och vägledning bör anpassas efter individuella behov när det är lämpligt, och vägledare måste vara medvetna om sina egna fördomar och antaganden.

Rättvisa innebär dock också konsekvens. Även om stödet är skräddarsytt måste det fortfarande överensstämma med universitetets policyer och akademiska standarder. Vägledare kan inte göra undantag som strider mot fastställda regler.

3. Maktbruk och sammanhang
Vägledare uppmuntras att reflektera över sina egna värderingar, förväntningar och det institutionella sammanhang i vilket de verkar. De måste vara medvetna om maktförhållandena i relationen mellan vägledare och student och undvika att utnyttja sin position på ett olämpligt sätt.

Studenterna bör förstå att vägledarna representerar universitetet och är ansvariga för att upprätthålla dess akademiska mål och standarder. Detta inkluderar att säkerställa rättvis utveckling, etiskt uppförande och efterlevnad av institutionella riktlinjer.

4. Sekretess och förtroende
Förtroende är viktigt i alla vägledningsrelationer. Vägledare förväntas skydda studenternas integritet och hantera personlig information med försiktighet. Information bör endast delas när det är nödvändigt – och vanligtvis med studentens samtycke.

Studenterna ska känna sig trygga med att diskutera utmaningar, i vetskap om att deras problem kommer att behandlas diskret. I allvarliga fall (t.ex. hälsa eller säkerhet) kan vägledare dock behöva eskalera frågan till lämplig universitetspersonal, i enlighet med lagliga och institutionella skyldigheter.

5. Kontinuerlig utveckling
Vägledare förväntas kontinuerligt förbättra sina vägledningsmetoder genom att reflektera över feedback, delta i utbildning och hålla sig informerade om universitetets policyer.

Studenterna drar nytta av detta engagemang för kvalitet och konsekvens. De bör också uppmuntras att ge feedback på den vägledning de får, vilket bidrar till att skapa bättre stöd för dem själva och andra.

Hanken är ett campusbaserat universitet, och fysisk närvaro spelar en central roll i dess undervisningsmetod. Undervisningen vid Hanken är utformad för att vara interaktiv, samarbetsinriktad och grundad i realtidsengagemang med kurskamrater och lärare. 

Vad deltagande innebär
Studenterna uppmuntras att delta i schemalagda föreläsningar, seminarier och lektioner, särskilt när fysisk närvaro tillför mervärde till lärandeupplevelsen. Många kurser innehåller interaktiva inslag – såsom grupparbete, presentationer och diskussioner – som är utformade för att dra nytta av personlig interaktion.

Deltagande handlar inte bara om att dyka upp, utan om att vara engagerad, förberedd och redo att bidra. I vissa kurser kan aktivt deltagande till och med ingå i bedömningen.

Förväntningar på närvaro
Varje kurs kan ha specifika närvarokrav, som meddelas i början och anges i kursbeskrivningen. Dessa förväntningar baseras på kursens nivå, undervisningsmetod och lärandemål.

Till exempel:

  • Första årets kurser på kandidatprogrammet och ettåriga magisterprogram prioriterar ofta deltagande på campus.
  • Aktiviteter på plats ska erbjuda ett pedagogiskt värde som går utöver vad som finns tillgängligt online.

Övervakning och integritet
Studenterna är ansvariga för att se till att deras närvaro registreras korrekt. Verktyg som närvarolistor eller digitala plattformar kan användas. Det är strängt förbjudet att registrera närvaro för en annan student – detta betraktas som akademisk ohederlighet och kan leda till disciplinära åtgärder.

Flexibilitet och utmaningar
Om en student står inför individuella utmaningar (t.ex. sjukdom, med läkarintyg) kan rimliga alternativ – som ersättningsuppgifter – erbjudas. Detta är dock inte garanterat och beror på kursen och examinatorns bedömning.

Inverkan på bedömningen
Att missa önskad närvaro kan påverka dina möjligheter att bli godkänd eller uppnå högre betyg. I vissa fall kan ersättningsuppgifter hjälpa dig att uppfylla minimikraven, men fullt deltagande är ofta nödvändigt för att uppnå högsta betyg.

Hanken strävar efter att främja god vetenskaplig praxis och upprätthålla akademisk integritet bland sina studenter. Universitetet arbetar aktivt mot fusk och akademisk ohederlighet genom sin handlingsplan mot fusk. Akademisk ohederlighet omfattar plagiering, fusk under tentor, fabricering eller förvrängning av data och andra olagliga handlingar relaterade till studieresultat. Detta inkluderar felaktig användning av generativ AI. Som student förväntas du sätta dig in i universitetets riktlinjer för användning av generativ AI i dina studier för att undvika alla former av oegentligheter.

God vetenskaplig praxis  

  • vara bekant med och följa principerna för akademisk integritet och forskningsetik vid Hanken
  • sätta sig in i och följa principerna för god vetenskaplig praxis under examenskrivningen (t.ex. lära sig att identifiera överträdelser av god vetenskaplig praxis)   

Vid misstänkt akademisk ohederlighet följer universitetet en strukturerad process där examinatorn hör studenten, informerar hen om möjliga konsekvenser och rådgör med berörda personer. Allvarliga fall hanteras av disciplinnämnden, som kan rekommendera påföljder såsom underkänt betyg, skriftliga varningar eller avstängning. Du som student har rätt att begära rättelse om du blir bestraffad för fusk.

Handlingsplan vid fusk

AI i Studier vid Hanken – Riktlinjer för Studenter

Att skriva en avhandling är en viktig akademisk milstolpe – och en framgångsrik handledning bygger på tydlig kommunikation, ömsesidig respekt och delat ansvar. På Hanken spelar både studenter och handledare en aktiv roll för att säkerställa att avhandlingsprocessen är meningsfull, etisk och produktiv.

Studentens roll
Studenterna förväntas ta fullt ansvar för sitt examensarbete. Detta innefattar:

  • Att fatta beslut om forskningsinriktning och metoder.
  • Att hantera tiden effektivt och säkerställa en stadig framsteg.
  • Att slutföra avhandlingen självständigt och med akademisk integritet.
  • Att prioritera examensarbetet framför andra åtaganden.
  • Att aktivt delta i handledningssessioner och seminarier.

Studenterna uppmuntras att visa initiativ, förhålla sig kritiskt till återkoppling och söka stöd när det behövs. En tydlig forskningsplan bör diskuteras tidigt för att strukturera processen och fastställa förväntningar.

Handledarens roll
Handledarna guidar studenterna genom examensprocessen genom att:

  • Ge konstruktiv feedback i viktiga skeden.
  • Uppmuntra kritiskt tänkande och erbjuda alternativa tillvägagångssätt.
  • Hänvisa studenterna till stödtjänster när det behövs.
  • Respektera studenternas självständighet samtidigt som de akademiska kraven uppfylls.

Återkoppling ges vanligtvis under avhandlingskurser eller seminarier och baseras på inlämnat material. Handledarna hjälper också studenterna att hålla sig på rätt spår och klargör sin roll och sina begränsningar för att säkerställa en balanserad arbetsbelastning.

Förtroende och sekretess
Handledningen bygger på förtroende. Handledarna skyddar studenternas integritet och delar endast information när det är nödvändigt och – med få undantag – med studentens samtycke. I fall där det finns allvarliga farhågor för en students hälsa eller säkerhet kan handledarna eskalera frågan till lämpliga universitetsansvariga. Handledarna får diskutera neutrala studiefrågor med kollegor för att få stöd. 

Struktur och flexibilitet
Hanken tillhandahåller en strukturerad handledningsram med tidsallokeringar för att säkerställa rättvisa och effektivitet. Även om handledningen har sina begränsningar är flexibilitet viktigt – särskilt när oväntade utmaningar uppstår. Handledarna kan justera mötestiderna eller erbjuda extra stöd när det behövs.

Stöd och resurser
Studenterna har tillgång till en rad stödtjänster under examensprocessen, bland annat:

  • Studiecoaching och stöd för tidsplanering
  • Hjälp med vetenskapligt skrivande och språk
  • Välmående tjänster och individuella arrangemang
  • Bibliotek och forskningsresurser
  • Vid paruppsatser delar studenterna ansvaret lika och förväntas uppnå lärandemålen tillsammans.

Dessa tjänster finns på sidan Studietjänster.

Mer information:

Kandidatavhandling och -examen

Magisteravhandling

 

Återkoppling är en viktig del av din akademiska resa på Hanken. Den hjälper dig att växa, reflektera och lyckas – inte bara i dina studier, utan också i din personliga utveckling. Vägledd av Hankens etiska principer bygger återkoppling på respekt, transparens och delat ansvar.

Du kommer att få återkoppling och feedback under hela din studietid – i uppgifter, handledning och grupparbeten. Syftet är att stödja ditt beslutsfattande, målsättning och självreflektion. Även om återkopplingen är anpassad efter din situation är det också ditt ansvar att engagera dig aktivt, reflektera kritiskt och fatta välgrundade beslut.

Rättvisa och jämlikhet är centrala. Alla studenter ska behandlas rättvist, med hänsyn till individuella behov. Handledare och lärare förväntas vara medvetna om potentiella bias och anpassa sitt stöd därefter.

Konfidentialitet är viktigt. Feedbackdiskussioner är privata, och information delas endast när det är nödvändigt och – med få undantag – med ditt samtycke. Effektiv feedback är specifik, aktuell och balanserad. Den lyfter fram styrkor, identifierar förbättringsområden och uppmuntrar ett utvecklingsinriktat tänkesätt. Återkoppling kan ges i grupp för att främja samarbete eller individuellt för personlig vägledning. Verktyg som Moodle, Feedback Fruits och Copilot gör feedback mer tillgänglig och användbar.

Du har också en roll i att forma feedbackkulturen. Genomtänkt kursutvärdering bidrar till att förbättra undervisningen och lärandet – för dig själv och framtida studenter. När du ger feedback till dina medstudenter, var rättvis, respektfull och konstruktiv.

Genom att engagera dig i både att ge och ta emot feedback bidrar du till att bygga en starkare och mer stödjande akademisk gemenskap.

Mer information: Kursutvärdering i SPARK

Enligt Hankens uppförandekod har Hanken nolltolerans mot alla former av diskriminering, kränkningar och trakasserier.
Det är allas ansvar att upprätthålla goda relationer både i arbetet och i studierna. Alla aktiviteter ska präglas av värderingarna jämlikhet, öppenhet och integritet. Vi använder en vänlig och saklig ton när vi kommunicerar med varandra. Den fullständiga uppförandekoden finns tillgänglig online.

Om du som student upplever att du har blivit orättvist behandlad av personal vid Hanken, kan du kontakta den anställdes närmaste chef. Vid institutionerna är prefekten chef för undervisande personal inom alla ämnen vid institutionen. En lista över prefekter finns under Råd och programansvariga (under fliken Institutionsråd) eller kontakta dei@hanken.fi.

På sidan Rapportera trakasserier och olämpligt beteende hittar du mer information om tillvägagångssätt och sätt att få hjälp. 

 

På Hanken förväntas du aldrig hantera utmaningar ensam. Oavsett om du står inför akademiska svårigheter, personliga bekymmer eller behöver hjälp med att planera dina studier, finns stöd att få. Här får du veta när du bör söka hjälp – och var du kan hitta den.

När du bör söka stöd
Ta kontakt när:

  • Dina studier inte går som förväntat.
  • Du har svårt med motivation, tidsplanering eller examensarbete.
  • Du står inför personliga eller hälsorelaterade utmaningar.
  • Du behöver hjälp med skrivande, kommunikation eller studieplanering.
  • Du upplever stress, diskriminering eller misstänker oegentligheter.

Var du börjar
Besök sidan Studietjänster för en fullständig översikt över det stöd som finns tillgängligt för dig.