Hankenstudent lanserar appbaserad förvaringstjänst i samarbete med Posti
– Oavsett om det är lådor med vinterkläder, dina skidor eller något annat som tar plats hemma, så hämtar vi och förvarar dem säkert. När vädret skiftar eller du ska på skidresa öppnar du appen och begär tillbaka det du behöver. Och när du är klar skickar du tillbaka sakerna lika enkelt, förklarar Axel Aarnio.
Aarnio kom på den ursprungliga idén tillsammans med bästa vännen Mikael Mauranen, juridikstudent vid Helsingfors universitet, och konceptet har nu utvecklats till Fjärrförvaring för hemmet.
– Mikael och jag bollar ständigt affärsidéer med varandra. Med tiden har vi kommit på dussintals, kanske hundratals koncept. Men det här stack ut. Det kändes som något som faktiskt kunde fungera, säger Aarnio.
Som Hankenstudent var Aarnio redan bekant med Hanken Business Lab, där idén började ta form.
– Labbet har varit min favoritplats för att jobba och tänka. Redan innan jag var formellt involverad gillade jag energin där. Det är en plats som uppmuntrar kreativitet och entreprenörskap – en miljö som vill att du ska lyckas.
Av en tillfällighet gick Posti med i Hankens partnerprogram kort efter att Aarnio och Mauranen anslöt sig till labbets Playgroundprogram. Postis fokus låg på nära samarbete med Hanken Business Lab och att hitta innovationer inom logistik. Tack vare samarbetet blev förvaringstjänsten verklighet och idag är Aarnio och Mauranen heltidsanställda hos Posti.
Kaisa Suojoki, chef för kompetensutveckling och lärande på Posti, är nöjd med samarbetet.
– Samarbetet med Hanken Business Lab har varit en värdefull drivkraft för Postis innovationsarbete och har hjälpt oss att utveckla en framtidsinriktad och växande verksamhet. Tack vare partnerskapet har Hankenstudenter också fått möjlighet att besöka Postis huvudkontor och våra experter har hållit föreläsningar på olika kurser. Det har varit en berikande upplevelse för båda parter.
Projektet Fjärrförvaring för hemmet är just nu inne i testfasen i huvudstadsregionen och pågår till mitten av mars. De första kunderna har redan anslutit sig men flera är fortfarande välkomna.
– Nästa steg är att se vad som faktiskt fungerar och vad som inte gör det. Vårt mål är att göra tjänsten känd i hela Finland och att den ska förenkla människors vardag, säger Aarnio.
Text och foto: Jessica Gustafsson