| 03.02.2020

Alumner berättar: ”Frukostflickorna har blivit ett evenemangskoncept i Österbotten”

Michaela Finne står i en dörröppning.
Michaela Finne är alumn och hon jobbar som kreativ konsult i eget företag. Det bästa med hennes jobb är variationen, säger hon.

Michaela Finne startade ett eget företag för två år sedan. Hon beskriver sig själv som en kreativ konsult. Hennes uppdrag består främst av att skapa innehåll till olika företags Instagram- och Facebook-kanaler, att planera, organisera och genomföra evenemang samt att föreläsa om marknadsföring i olika former.

– Jag föreläser främst om digital marknadsföring och varumärkesbyggande, men också om eventmarknadsföring, det vill säga hur man planerar, organiserar och genomför lyckade evenemang både i verkligheten och på sociala medier, berättar Finne.

Hon är också engagerad i ett nätverk som kallas Frukostflickorna. Det är ett nätverk som Finne själv har skapat och som består av kvinnor i alla åldrar och där nätverkets medlemmar träffas en eller flera gånger per månad under evenemang som handlar om ny inspiration och information, mingel, bra stämning och goodiebags.

– Frukostflickorna har blivit ett evenemangskoncept i Österbotten, skrattar Finne.

Ingen dag är den andra lik

Michaela Finnes jobb är väldigt varierande från dag till dag. Hon kombinerar kontorsjobb där hon sköter e-posten, skapar innehåll samt planerar och organiserar inför olika kommande evenemang med att gå på möten och uppträda på scen. Den senaste månaden har hon gjort lite allt möjligt.

– Jag har i vanlig ordning skapat väldigt mycket innehåll till olika sociala mediekanaler, jag har haft en hel del evenemang med Frukostflickorna, varit konferencier under modeshower samt varit på arbetsresa till Helsingfors där jag premierades på 4H:s 90-års jubileum och fick priset 4H Hjärta för att jag följer mitt hjärta i allt jag gör. Det blev jag himla glad för, berättar Finne.

Finne säger att det bästa med hennes jobb är variationen, ingen dag är den andra lik. Hon uppskattar också att hon själv får bestämma över sin tid och att hon har förmånen att möta många människor i sitt jobb.

 

Michaela Finne utexaminerades från Hanken i Vasa 2014 med marknadsföring som huvudämne. Intervjun med henne ingår i tidningen Hanken nr. 3/2019. Foto: Nelly Björkholm