Premiering av undervisning

Premierings- och incitamentpyramid för högklassig undervisning i Hanken
Syftar till att uppmuntra, belöna, och offentligt erkänna varaktig kvalitet i undervisning på Hanken.
(1.1) Tillräckligt med tid och resurser reserveras för pedagogisk utveckling och fortbildning i lärarens arbetsplaner
(1.2) Pedagogisk fortbildning och stöd
> Hanken stöder sina lärare genom att erbjuda olika möjligheter till pedagogisk fortbildning både på svenska och engelska (Unipeda, ITP, IMTA, UNIPS, etc.)
- Lärarna ansöker till utbildningarna inom utsatta deadlines: se kurser och fortbildninhg
> Teaching Lab erbjuder utbildning och stöd för planering av undervisning, användning av digitala undervisningsmetoder och verktyg (workshops, seminarier, Helpdesk-mottagningar, handledning, instruktionsvideor etc.) https://www.hanken.fi/sv/anstallda-associerade/teaching-lab
(1.3) Projektmedel för utveckling av undervisning
Medel ställs till förfogande av Stiftelsen för Svenska Handelshögskolan för att uppmuntra till och möjliggöra utveckling och digitalisering av undervisning.
- Ansökning 2 ggr per år (mars och september). Utannonseras på webben och i Teaching Labs nyhetsbrev
- Ansökningarna utvärderas av Evalueringspanelen
(2.1) Premiera framgångsrik utveckling av undervisning med beaktande av Hankens strategiska mål:
> utveckling av undervisning i linje med kompetensmålen
> utveckling av metoder som stöder Hankens undervisningsstrategier
> internationellt undervisningssamarbete, internationella inlärningsupplevelser
> företagssamarbete, näringslivsrelevans
> utvecklingssamarbete mellan ämnen och orter
- Baserat på egen/prefekters/kollegers ansökan
- Ansökningarna bedöms av Evalueringspanelen
- Premiering 1 gång/år (vid Rektors julkaffe)
(2.2) Premiera Årets lärare i Helsingfors och Vasa
- röstas fram av SHS och SSHV i både Helsingfors och Vasa
- utmärkelsen utdelas vid respektive årsfest, högskolan betalar en premieringssumma
(2.3) Premiera pedagogisk forskning/publikation
> Publikationen om pedagogisk forskning (se t.ex. https://provost.tufts.edu/celt/files/SoTL-Journals.pdf)
> Läromedel (böcker, program etc)
- Inmatas i HARIS => inkluderas i publikationspremieringsmodellen
(3.1) Excellent lärare
Excellenta lärare påvisar genuint intresse för undervisning och studerandes lärande, och excellent resultat av detta. De presterar utöver det ”normala” lärarjobbet, utöver det som ingår i meriterad lärar-nivån (så som framgångsrik utveckling av enskilda kurser som redan erhållit utmärkelser för). De delar systematiskt med sig av sitt pedagogiska kunnande för att förbättra kvaliteten på undervisningen i stort.
=> Premieringen ger ett tidsbundet lönetillägg om 300 euro per månad (för 4 år). Omvärderas vart 4:e år
KRITERIER OCH INDIKATORER
A. Uppvisar pedagogisk excellens
> Omfattande utbildningserfarenhet och -engagemang,
> Kontinuerligt utvecklat sin undervisning mot bättre lärande (innehållande mål och resultat/inverkan, samt konkreta exempel och hänvisningar med referenser till pedagogisk litteratur för att stöda påvisandet)
> Systematiskt fördjupat sin pedagogiska kompetens , min 25 sp pedagogiska studier (kan påvisa hur pedagogiken/utbildningen och lärande förbättrats)
> Pedagogiska ledarskaps- och utvecklingsuppdrag (inte enbart formella arbetsuppgifter som t.ex. att vara ämnesansvarig eller -koordinator, utan ett genuint pedagogiskt ledarskap t.ex. inom ämnet, med mål och utfall)
> Självutvärdering - på ett konstruktivt sätt reflekterat över sin undervisning och tagit studenternas/kollegornas/den egna responsen i beaktande (inklusive referenser till relevant universitetspedagogisk litteratur för att på det sättet motivera och förankra de egna pedagogiska valen och sitt pedagogiska kunnande)
> Uppvisat konsekvent högtstående undervisning och erhållit positiva omdömen och uppskattning om sin skicklighet och sitt engagemang som lärare (utmärkta kursutvärderingar, premieringar/utnämningar etc.)
B. Delar med av sitt pedagogiska kunnande
> Verkat som lärarmentor, deltagit i peer-to-peer evaluering e.d.
> Initierat pedagogiska seminarier, diskussioner, konferenser, forskningsprojekt e.d.
>Utvecklat undervisningsmaterial för gemensamt bruk (t.ex. öppna läromedel)
-Baserat på egen ansökan - kriterierna A och B skall båda uppfyllas (påvisa syfte, omfattningen och effekterna av de olika indikatorerna; dokumentation som stöder ansökan biläggs)
Sökande ska ha tillsvidare anställning på Hanken (100%).
Ansökningsblankett: https://forma.hanken.fi/lomakkeet/1660/lomakkeet.html
Deadlines tre gånger per år:
15 mars
15 september
30 november
-Ansökningarna bedöms av Evalueringspanelen och beslutet tas av Rektor.
Dessutom noteras årligen kurser som föregående läsår fått höga kursutvärderingar:
- minst 4 i medeltal på all tre frågor som ingår i utvärderingsblanketten, samt
- minst 35 % svarsprocent på utvärderingen
=> kursen får ett omnämnande i studiehandboken
Antalet kurser med topputvärderingar framgår ur denna tabell.
Medlemmar i Evalueringspanelen:
- Ordförande: Prorektor med ansvar för undervisningen
- Sekreterare: Utbildningsplaneraren
- 2 lärarrepresentanter + 2 suppleanter, vilka själva uppvisar utmärkt undervisningsförmåga (uppfyller kriteriekategori A för excellenta lärare)
- 1 pedagogisk expert (extern)
- 1 studeranderepresentant
Panelen utses av rektor för 4 år i gången.