Premiering av undervisning

Teaching
Den är sidan innehåller information om premieringar på Hanken och utveckling av undervisning

Alla som undervisar på Hankent ska ha en grundläggande utbildning i universitetspedagogik samt kontinuerligt erbjudas pedagogisk kompetensutveckling. 

Hanken stöder sina lärare genom att erbjuda olika möjligheter till pedagogisk fortbildning och utveckling både på svenska och engelska. Mer information om pedagogiska fortbildningar hittar du i Pedagogisk fortbildning för Hankens lärare och kurser och fortbildning

Teaching Lab erbjuder utbildning och stöd för planering av undervisning, användning av digitala undervisningsmetoder och verktyg (workshops, seminarier, Helpdesk-mottagningar, handledning, instruktionsvideor etc.).

 

Premierings- och incitamentpyramid för utveckling av undervisning i Hanken

Premierings- och incitamentpyramid för högklassig undervisning i Hanken

Syftar till att uppmuntra, belöna, och offentligt erkänna varaktig kvalitet i undervisning på Hanken.

Hankens premiering- och incitamentspyramid för utveckling av undervisning syftar till att uppmuntra, belöna, och offentligt erkänna varaktig kvalitet i undervisningen på Hanken. De olika nivåerna syftar också till att beskriva och synliggöra pedagogiskt kunnande och utveckling bland de som undervisar. 

Engagerade lärare: den första nivån handlar om uppmuntra lärare att bli engagerade för undervisningen genom att fortsätta med pedagogisk utbildning och kompetensutveckling. Pedagogisk utveckling och engagemang kan också relateras till ansökan och erhållandet  av undervisningsmedel för att utveckla kursmaterial och innehåll. Goda resultat i kursutvärderingar visar också prov på engagemang och intresse för inlärning. 

Meriterade lärare: är ett erkännande av det engagemang som redan påvisats i  den understa nivå i samband med fortsatt pedagogiskt- och  kompetensutveckling. Hanken premierar framgångsrik undervisning, forskning, och lärare.  

Excellenta lärare: är ett erkännande och belöning av pedagogiskt; kunnande, samarbete, utveckling, och framförallt god kvalitet på undervisning.  

 

Mer information om hur premieringar går till och ansökan om projektmedel och excellent lärare hittar du här under. 

Hanken noterar åreligen kurser som föregående läsår fått höga kursutvärderingar:

  • minst 4 i medeltal på all tre frågor som ingår i utvärderingsblanketten, samt
  • lärarrespons på den feedback som kommit in i utvärderingsblanketten, och
  • minst 35 % svarsprocent på utvärderingen

=> kursen får ett omnämnande i Sisu och publiceras här på webben. 

Kurser med topputvärderingar 2023-2024:

17035 (2024/P3) Sustainable Finance, Winter School (Non-degree students only), Helsinki
17011 (2023/P1-P2) Empirical Methods in Finance, Vasa
1738 (2023/P2) Corporate Finance, Vasa
1711 (2023/P1) Lönsamhetsbedömning, Vasa

17017 (2024/P3-P4) Mathematical and Quantitative Finance, Hki
17020 (2023/P1) Corporate Governance, Vasa

18001 (2023/P1-P2) Kandidatavhandling i entreprenörskap och företagsledning, Hfors
18031 (2023/P1) Advanced Corporate Entrepreneurship and Innovation, Hfors

21020 (2024/P3) Research Methods in Accounting, Hki
21037 (2024/P3) Financial Accounting for Decision Makers, Hki
21017 (2023/P2) Revisionens grunder, Vasa
21025 (2023/P1) Financial Statement Analysis and Valuation, Hfors & Vasa

22036 (2023/P1) Nordic Organisations in Contemporary Business World, Vaasa
22036 (2023/P1) Nordic Organisations in Contemporary Business World, Hki
22028 (2024/P4) Personnel Assessment, Hki
22093 (2024/P4) Sustainable Entrepreneurship, Vaasa
22021 (2024/P4) Strategisk ledning, Hfors
22034 (2024/P4) Strategic International Human Resource Management, Hki
22087 (2024/P3) Sustainable Organising in Times of Crisis, Hki & Vaasa
22038 (2023/P2) International Business, Vasa
22038 (2023/P2) International Business, Hfors
22048 (2023/P1) Leadership, Hfors
22025 (2023/P1) Strategic Thinking, Vaasa
22044 (2023/P1) Research Methods in Management and Organisation, Hfors

22022 (2023/P1) Organisationspsykologi
22095 (2024/P4) Managing Sustainable Business Development
22026 (2024/P3) Strategic Foresight, Hki

23153 (2024/P4) Digital Technologies in Marketing, Hki
23170 (2023/P1-P2) Research Seminar in Marketing, Hfors
23105 (2023/P2) Customer-Driven Service Strategy, Hfors
23158 (2023/P1) Customer Experience Management, Hfors
23151 (2023/P1) Service Management, Hfors
23161 (2023/P1) Responsible Marketing, Helsinki
23159 (2023/P1-P2) Consumption, Markets and Culture, Vasa

26086 (2024/P3) Economics of Organisation and Information, Hki

37054 (2024/S2) Legal Design in the Framework of Law and Economics Theory on Commercial Contracts, Hki & Vaasa
37056 (2024/P4) Law and Quantum, Hki & Vaasa

38015 (2023/P2) Supply Chain Strategy for Sustainability, Hfors
38018 (2023/P1) Supply Chain Risk and Resilience, Hfors
38013 (2023/P1) Supply Chain Management, Hfors

5553 (2024/P3-P4) Deutsch V-1: Interkulturelle Wirtschaftskommunikation, Hfors & Vasa
5546 (2023/P1-P2) Deutsch III A: Deutsch für Ökonomen, Vasa
5557 (2024/S2) Deutsch VI: Aktuelle Texte - Wirtschaft und Gesellschaft, Hfors & Vasa

5716-3 (2024/P3) Suullinen yritysviestintä (äidinkieli suomi), Hfors
5716-2 (2024/P3) Suullinen yritysviestintä C, Hfors
5715-2 (2024/P3) Kirjallinen yritysviestintä C, Hfors
5715-3 (2023/P2) Kirjallinen yritysviestintä (äidinkieli suomi), Hfors
5716-1 (2023/P2) Suullinen yritysviestintä B, Hfors
5713 (2023/P2) Elementary Finnish I B, Hki
5712 (2023/P1) Elementary Finnish I A, Hki
5752 (2024/P3) Finnish 2, Hki

5215-B (2024/P3-P4) Franska III B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5214-B-2 (2024/P3-P4) Franska II B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5215-B-2 (2024/P3-P4) Franska III B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5213-B-2 (2024/P3-P4) Franska I B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa

5215-A (2023/P1-P2) Franska III A - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5214-A-2 (2023/P1-P2) Franska II A - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5213-A-2 (2023/P1-P2) Franska I A - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5226 FR IV-A-2 Automne 2023
5214-A (2023/P1-P2) Franska II A - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa

5174 (2024/P4) Cultural Sustainability and Communication, Hki
5167 (2024/P4) Business Communication, Hki
5162 (2023/P2) Communication Clinic, Hki
5174 (2023/P1) Cultural Sustainability and Communication, Hki

5430 (2024/P3-P4) Español avanzado: ¡Vamos a negociar!, Hfors & Vasa
5401-B (2024/P3-P4) Español I B, Hfors
5401-A (2023/P1-P2) Español I A,  Hfors
5422 (2023/P1-P2)  Español II A, Hfors & Vasa

5643-1 (2024/P4) Svenska som andraspråk: Muntlig kommunikation, Hfors
5642-1 (2024/P4) Svenska som modersmål: Muntlig kommunikation, Vasa
5623-1B (2024/P4) Swedish as a Foreign Language 1B - Svenska som främmande språk 1B, Hki & Vaasa
5642-2 (2024/P3-P4) Svenska som modersmål: Skriftlig kommunikation, Hfors
5643-2 (2024/P3-P4) Svenska som andraspråk: Skriftlig kommunikation, Hfors
5659 (2024/P3) Swedish as a Foreign Language 1A - Svenska som främmande språk 1A, Hki & Vaasa
5642-1 (2024/P3) Svenska som modersmål: Muntlig kommunikation Hfors &amp Vasa
5659 (2023/P1) Swedish as a Foreign Language 1A - Svenska som främmande språk 1A, Vasa
5659 (2023/P1) Swedish as a Foreign Language 1A - Svenska som främmande språk 1A, Hfors

62352 (2023/P1-P2) Managing the Research Process, Hki & Vaasa
1124-OPU (2023/P1) Redovisningens grunder, Öppna universitetet
9998 (2024/P3) Orientation Course - Exchange studies at Hanken, Hki

 

Premiera framgångsrik utveckling av undervisning med beaktande av Hankens strategiska mål:

Lärare kan premieras för framgångsrik utveckling av undervisning. Utvecklingen ska vara i linje med Hankens strategiska mål och kan ha olika fokus under olika år (innovativa lärandeformer, undervisningsmaterial, undervisningssamarbete, näringslivskontakter, integrering, outreach, ett nytt program o.s.v.).

Nomineringen till premiering kan göras av prefekter, ämnesansvariga, kolleger eller läraren själv. Då nomineringen inlämnas av någon annan, rekommenderas att den nominerade deltar i beskrivningen av utvecklingen och resultaten som uppnåtts. Grunderna för nomineringen måste vara tillräckligt klara och enligt anvisningarna för ansökan för att evalueringspanelen ska kunna ta ställning till dem i sin bedömning.

Premiering 1 gång/år vid Rektors julkaffe (utlyses i oktober på webben och i Teaching Labs nyhetsbrev Opens in new window ). Antalet som premieras kan variera beroende på de inkomna nomineringarna.

Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslutet tas av Rektor.

Anvisningar och kriterier: 

  •  utveckling av undervisning i linje med de kompetensmål som ställs för kursen
  •  utveckling av metoder som stöder Hankens undervisningsstrategier, speciellt hållbarhet eller erfarenhetsbaserat lärande
  •  internationellt undervisningssamarbete, internationella inlärningsupplevelser
  •  företagssamarbete, näringslivsrelevans
  •  utvecklingssamarbete mellan ämnen och orter
  •  utveckling av innovativa lärandeformer som beaktar eller utnyttjar nya teknologier, t ex AI

Har framgångsrikt utvecklat något inom din undervisning som du vill lyfta fram för premiering? Eller har du en kollega som du tycker att gjort sig förtjänt av premiering, som du kan uppmana att lämna in en ansökan eller nominera?

Lämna in din ansökan/nominering per 20.11.2024 här (blanketten aktiv f.o.m. 1.10.2024)

Premiera Årets lärare i Helsingfors och Vasa

Röstas fram av SHS och SSHV i både Helsingfors och Vasa

Utmärkelsen utdelas vid respektive årsfest, högskolan betalar en premieringssumma

Premiera pedagogisk forskning/publikation

- Publikationer om pedagogisk forskning (se t.ex. https://provost.tufts.edu/celt/files/SoTL-Journals.pdf)

- Läromedel (böcker, program etc)

Inmatas i HARIS => inkluderas i publikationspremieringsmodellen

Excellenta lärare påvisar genuint intresse för undervisning och studerandes lärande, och excellent resultat av detta. De presterar utöver det ”normala” lärarjobbet, utöver det som ingår i meriterad lärar-nivån (så som framgångsrik utveckling av enskilda kurser som redan erhållit utmärkelser för). De delar systematiskt med sig av sitt pedagogiska kunnande för att förbättra kvaliteten på undervisningen i stort.

=> Premieringen ger ett tidsbundet lönetillägg om 300 euro per månad (för 4 år). Omvärderas vart 4:e år

KRITERIER OCH INDIKATORER

A. Uppvisar pedagogisk excellens

- Omfattande utbildningserfarenhet och -engagemang,

- Kontinuerligt utvecklat sin undervisning mot bättre lärande (ange mål och resultat/inverkan, samt konkreta exempel och hänvisningar med referenser till pedagogisk litteratur för att stöda påvisandet)

- Systematiskt fördjupat sin pedagogiska kompetens , min 25 sp pedagogiska studier (påvisa hur pedagogiken/utbildningen och lärande förbättrats)

- Pedagogiska ledarskaps- och utvecklingsuppdrag (inte enbart formella arbetsuppgifter som t.ex. att vara ämnesansvarig eller -koordinator, utan påvisa ett genuint pedagogiskt ledarskap t.ex. inom ämnet, med mål och utfall)

- Självutvärdering - på ett konstruktivt sätt reflekterat över sin undervisning och tagit studenternas/kollegornas/den egna responsen i beaktande (ange referenser till relevant universitetspedagogisk litteratur för att på det sättet motivera och förankra dina egna pedagogiska val och ditt pedagogiska kunnande)

- Uppvisat konsekvent högtstående undervisning och erhållit positiva omdömen och uppskattning om sin skicklighet och sitt engagemang som lärare (utmärkta kursutvärderingar, premieringar/utnämningar etc.) 

B. Delar med av sitt pedagogiska kunnande

- Verkat som lärarmentor, deltagit i peer-to-peer evaluering e.d.

- Initierat pedagogiska seminarier, diskussioner, konferenser, forskningsprojekt e.d.

- Utvecklat undervisningsmaterial för gemensamt bruk (t.ex. öppna läromedel)

Baserat på egen ansökan - kriterierna A och B skall båda uppfyllas (påvisa syfte, omfattningen och effekterna av de olika indikatorerna; dokumentation som stöder ansökan biläggs)

Sökande ska ha tillsvidare anställning på Hanken.

Ansökningsblankett: https://forma.hanken.fi/lomakkeet/1660/lomakkeet.html

Ansökningsdeadline årligen den 31 januari.

Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslutet tas av Rektor.

 

Kriterier för omvärdering av excellens

Bearbetas och beslutas under hösten 2024


Pedagogiska utvecklingsmedel (projektmedel)

I syfte att ytterligare stödja pedagogiskt utvecklingsarbete vid Hanken utlyser vi en gång om året projektmedel för utveckling och digitalisering av undervisning. Förutom detta finns också möjligheten att söka startfinansieringen till samarbete och innovation i undervisning och lärande inom ENGAGE.EU 

Mer information om dessa projektmedel och hur du ansöker hittar du här under. 

Medel ställs till förfogande av Stiftelsen för Svenska Handelshögskolan för att uppmuntra till och möjliggöra utveckling och digitalisering av undervisning.

För sådan viktiga satsningar på utveckling av undervisning som tar extra tid och är av engångskaraktär. Utvecklingen ska vara i linje med Hankens strategiska mål och kan ha olika fokus under olika år (innovativa lärandeformer, undervisningssamarbete, näringslivskontakter, integrering, outreach, ett nytt program o.s.v.) och följa Hankens pedagogiska riktlinjer.

Medel kan beviljas t.ex. för:

  • att anställa en person/assistent för tidskrävande utveckling av undervisningsmaterial (t.ex. case, digitalt material),
  • införskaffande av databaser, litteratur, case, deltagande i kurser/fortbildning etc. Medel för resor och forskning ska sökas från annat håll, från externa stiftelser men också från Stiftelsens stipendier. Eftersom projektmedlen är externa pengar, kan inte momsen dras av. Kostnader som betalas med medlen ska därför också inkludera momsen.
  • I exceptionella fall och i linje med Hankens strategi kan medel också beviljas för att läraren själv utföra projektet inom den normala arbetstiden och utlämnar vissa enklare undervisningsuppgifter till en timanställd, ifall läraren själv besitter den unika kärnkompetens som behövs för utvecklingsprojektet. Projektmedlen kan inte användas för att betalas som extra lön åt läraren själv.

Ansökan görs i samråd med programkoordinatorn/den ämnesansvariga så att den reflekterar ämnets behov och fokus, vilket även bör framgå i ansökan.

Medlen kan ansökas en gång per år. Utlysningen sker i december och deadline för ansökan är i slutet av januari (utlysningen sker på webben och i Teaching Labs nyhetsbrev Opens in new window ). En extra omgång kan vid behov utlysas senare under året. Medlen förfaller i slutet av det påföljande läsåret.

Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslutet tas av Rektor.

CALL FOR APPLICATIONS – TEACHING INITIATIVES

Academic teaching staff from ENGAGE.EU partner universities are invited to apply for seed-funding for the development of joint teaching initiatives.  

The seed funding aims to encourage collaboration and innovation in teaching and learning within ENGAGE.EU through the development of joint educational offers across the alliance. 

Initiatives exploring the collaborative development of new courses and/or teaching formats can apply for seed funding up to €10,000. Funding can be used for personnel costs, travel, meetings and events, for the production of course materials, training or similar.  

To qualify, the proposed teaching initiative must include colleagues from at least three partner universities in the alliance and be linked to the ENGAGE.EU mission Opens in new window .

 

  • Application deadline: 25 September 2024

  • Results are announced: early November 2024

  • Funding period: November 2024 to October 2026

 

For more information about how to apply, please see the Academic Initiative Incubator Seed Funding Guidelines Opens in new window . Academic teaching staff from NHH can contact their local ENGAGE.EU Incubator contact person Opens in new window  (Carl Hobbs) with further questions.

An information webinar will be held on 25 June 2024 from 14.00-15.00 (CET) and 12 September 2024, 14.00-15.00 (CET). To register, please click here Opens in new window .

This seed funding call forms part of the newly launched ENGAGE.EU Academic Initiative Incubator, which supports academic teaching staff across the alliance in the bottom-up development of new educational offers. For more information on the Academic Initiative Incubator and what support it provides, please click here Opens in new window .

 

För mer information gå till Hankens Engage-sida Europauniversitetet ENGAGE.EU