| 17.12.2019

Teams på Hanken

Teams kan användas för grupper och enheter för att samarbeta inom ett team - kurs i januari 2020

Microsoft Teams är tillgängligt för alla på Hanken.

Hittills har alla inte kunnat skapa egna team, men från och med onsdag 18.12 är det fritt fram för personalen att skapa team själva. Från mitten av januari kan även studenter skapa team.

Pga tidsbrist ordnades ingen Microsoft Teams kurs före jul, men 15.1 ordnas Teams kurs både i Vasa och Helsingfors

Några basrekommendationer

  • namnge teamet på ett vettigt sätt - datacentralen förbehåller sig rätten att döpa om team vid behov.
  • ett team kan ha många kanaler - skapa hellre olika kanaler för olika ändamål inom ett team, än nya team - alla medlemmar kan skapa kanaler i ett vanligt team.
  • Kanalerna kan vara privata, dvs man kan ha kanaler som bara är för vissa team medlemmar. 
  • ett team har alltid en ägare, den som skapat teamet, flera kan sättas till men håll antalet lågt, - en ägare kan deleta hela teamet - inklusive alla chattar, filer etc. Allt försvinner. I normala fall behövs inte mer än ett par ägare för ett team - 
  • Teams är inte en långtidsförvaringsplats - det finns ingen backup av teamets innehåll, endast möjlighet till restore inom 30 dagar.  Långtidsförvaring bör finnas på Hankens filserver som säkerhetskopieras varje natt.

Automatiska team

  • ett bas team kan skapas automatiskt för varje enhet på Hanken - kontakta help@hanken.fi om er enhet behöver ett sådant (tex datacentralen, biblioteket, etc) - samma team kan skapas automatiskt som det finns automatiska postningslistor för (institutioner, ämnen, avdelningar, doktorander, associerade, anställda...).
  • i ett automatiskt team läggs folk till eller tas bort enligt anställningsförhållande och enhetstillhörighet (i praktiken kostnadsställe)

Teamsmöten

  • Teams möten kan bokas direkt i Teams eller via Outlook endera med enskilda inbjudna deltagare eller för ett team.

Olika typer av team

  • En doktorand (och studerande) kan skapa enbart en typ av team.
  • En anställd på Hanken kan skapa flera olika typer av team - vi rekommenderar för stunden att skapa team av typ "Annat". De övriga typerna av team har vissa förhandsinställningar med automatiska anteckningsböcker (Notebooks), inställningar för vem som kan editera ett inlägg, skapa kanaler etc. 

Hur hittar jag Teams?

  • Teams kan användas både via "molnet" office365 och via en klient på din dator och telefon.
  • Du hittar Teams i office365.hanken.fi genom att klicka på "våfflan" i rutschemat uppe till höger, där som alla office365 program listas.
  • När du använder Teams via office365 syns också överst på rutan en länk för att ladda ner Teams på datorn. Det lönar sig att göra. Till telefonen får man det via den vanliga "applikationsbutiken". 

Vad kan man göra i Teams?

I Teams kan du

  • chatta direkt med någon, i gruppen i olika kanaler, tagga folk med @användare, tagga hela gruppen,
  • ladda upp filer i de olika kanalerna.
  • dela filer och editera gemensamt
  • hålla videomöten, banda dem
  • skapa notebooks och andra typer filer

Teams fungerar bra för projekt och enheter, men med många medlemmar i ett team blir det lätt rörigt.

Frågor? kontakta help@hanken.fi

Instruktioner, se Microsofts hjälpsidor Opens in new window

Datacentralen