Gemensamt uttalande: Att motverka rasism kräver engagemang från hela arbetsgemenskapen
Genom detta uttalande förbinder sig de deltagande organisationerna att fortsätta främja ett antirasistiskt arbetssätt inom sina organisationer och i arbetslivet i allmänhet.
Antirasism innebär aktivt och medvetet arbete mot alla former av rasism. Det innebär att minska diskriminering, negativa fördomar och skadliga strukturer som baseras på hudfärg, etnicitet eller ursprung.
– Accelerationsprogrammet har varit en viktig hörnsten för arbetet att bygga en konkret vägkarta för att uppnå Hanken strategiska mål att bli en rollmodell för DEI i Norden. Utbildningen har hjälpt mig i min roll som biträdande prorektor för hållbarhet på Hanken att identifiera ett antal blindpunkter vi haft i relation till rasism, och också utstakat att antirasism har en konkret roll i vår DEI plan och processer, säger Nikodemus Solitander.
– På en internationell högskola kan man lätt tro att vissa saker är självklarheter, men om dessa självklarheter inte syns i officiella processer och strukturer så upprätthåller vi lätt normer och värderingar som vi inte omfattar i vår mission och värderingar, fortsätter Solitander.
Hankens nya DEI och likabehandlingsplan har klart formats av teman och intryck från kursen, men högskolan har även konkreta planer för mera ambitiösa påverkansfokuserade projekt.
Hanken vill motverka rasism med konkreta handlingar
Hanken inser att diskriminering och rasism som skapar ojämlikhet förekommer brett i samhället. Att motverka rasism och bryta ned diskriminerande strukturer kräver ett brett samhälleligt engagemang. Högskolan vill bidra till att bygga samhällsfred och motverka rasism genom konkreta handlingar.
– Det arbete vi har gjort vid Hanken har varit förankrat i en metod för att reparera skada, särskilt i samhällen som är präglade av bosättarkolonialism. Vid första anblicken kan detta verka överdrivet inom en akademisk institution. Men metoden är utformad för att bygga en gemenskap där alla har möjlighet att bli hörda, säger Fon Krairiksh, DEI-koordinator vid Hanken.
- Det är den typen av kultur som gör det möjligt för medlemmarna att konfrontera och utmana skadliga strukturer som gynnar vissa medan andra missgynnas. Vi har en lång väg kvar att gå, men vi har tagit några viktiga första steg. Det som är uppmuntrande att se vid Hanken är att det finns en vilja att utvecklas till en mer inkluderande gemenskap, och generellt sett är människor öppna för nya idéer och vägledning, påpekar Krairiksh.
Högskolan vill införa aktiva antirasistiska åtgärder i sin egen organisation och hoppas att andra aktörer gör detsamma. Åtgärderna kan till exempel vara:
• utredningar om hur jämlikhet förverkligas
• uppdatering av jämställdhets- och likabehandlingsplaner och strategier ur ett antirasistiskt perspektiv
• inkludering av antirasism i introduktioner och interna utbildningar
• utveckling av rekrytering för att främja jämlikhet
• åtgärder för att leda mångfaldiga arbetsgemenskaper
• uppdatering av handlingsplaner mot hatprat och trakasserier
• utveckling av tillgänglig och antirasistisk kommunikation.
Det finns ingen plats för rasism eller diskriminering i ett välmående samhälle. Vi upplever att det finns ett brett behov av antirasistiskt arbete i samhället. Antirasistiskt arbete kräver inga särskilda färdigheter eller komplicerade processer. Alla har möjlighet att delta och ansvara för att bygga en jämlik gemenskap och värld.
Rekommenderad läsning (på engelska):
Om rättvisa, intersektionalitet, funktionsvariation och ras:
Saad, L. F. (2020). Me and white supremacy: Combat racism, change the world, and become a good ancestor. Sourcebooks.
Dolmage, J. T. (2017). Academic ableism: Disability and higher education. University of Michigan Press.
Kendi, I. X. (2019). How to be an antiracist. One World.
Salami, M. (2020). Can feminism be African? Zed Books.
Daniels, S. (2022). The anti-racist organization: Dismantling systemic racism in the workplace. Wiley.
Zakaria, R. (2021). Against white feminism: Notes on disruption. W. W. Norton & Company.
Om dialog och polarisering:
Winn, M. T. (2018). Justice on both sides: Transforming education through restorative justice. Harvard Education Press.
Baldwin, C., & Linnea, A. (2010). The circle way: A leader in every chair. Berrett-Koehler Publishers.
Ross, L. J. (2021). Calling in the calling out culture. Berrett-Koehler Publishers.
Cairo, A. (2023). Holding space: A story of love, leadership, and liberation. Triarchy Press.
Brandsma, B. (2016). Polarisation: Understanding the dynamics of us versus them. BB in Media.
Akademiska publikationer som gjorts inom dessa ämnen i Finland:
Rask, S., & Tikkanen, H. (2025). DEI in universities of applied sciences – role of training. UAS Journal, (3).
Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
Centre for Research on Ethnic Relations and Nationalism (CEREN)