Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 2025
FII 2025-vinnaren, Ikea, har rankats bland de tio mest innovativa företagen i Finland sedan mätningen började göras år 2021. Företaget presterar starkt också i andra länder som använder samma metodik, vilket visar på Ikea:s långvariga engagemang för kundfokuserad och hållbar innovation.
- Vi gläder oss över de senaste resultaten från FII - vi ser detta som viktig feedback på att vi är på rätt väg. Innovation på Ikea handlar om att göra vardagen bättre genom smart design och alltid med hållbarhet och prisvärdhet i åtanke. Vi fokuserar på lösningar som är praktiska, inspirerande och tillgängliga för många. Vi är stolta över att erbjuda verkligt värde samtidigt som vi bryr oss om både människor och planeten, säger Timo Hulmi, VD IKEA Finland.
FII, som är utvecklat och genomförs av Svenska handelshögskolan (Hanken), visar hur konsumenter i Finland uppfattar företagens innovationsförmåga i olika branscher. Baserat på över 12 000 individuella svar från 4 300 konsumenter, ger FII en unik översikt över hur innovation uppfattas på marknaden.
Professor Kristina Heinonen, initiativtagare och projektledare för FII vid Hanken, betonar att konsumenter allt mer bryr sig om inte bara vilka innovationer ett företag utvecklar, utan varför de gör det.
- Våra resultat visar att konsumenter är skeptiska till företag som verkar innovativa enbart av egenintresse, säger Heinonen. När företag uppfattas som motiverade av en genuin önskan att förbättra kundernas välbefinnande eller att ta itu med miljömässiga och sociala utmaningar, tenderar de att uppfattas som mer innovativa. Med andra ord, syftesdriven innovation, oavsett om den är kundfokuserad eller hållbarhetsorienterad, värderas alltmer.
FII rankar också företag för social innovation, det vill säga i vilken utsträckning företagen gynnar samhället och miljön genom sina innovationer. Företag som rankas högst inom social innovation är BMW Group, Toyota, Mercedes, Lumene, VR, Fiskars Group, Ikea, Kia, Sokos hotell och K-gruppens dagligvaruhandel.
Sedan starten 2021 har FII visat att finska företag är allmänt erkända som mycket innovativa, med föregångare inom sektorer som mode, design och livsstil, mat och teknik. Fokus på hållbarhet och miljövänliga initiativ, vardagsrelevans och lyhördhet för konsumenternas behov tas fortsättningsvis väl emot av allmänheten. Även om innovationsförmågan har varierat något över åren, med en topp 2022, förblir Finland näst bäst i Norden, efter Danmark, när det gäller hur konsumenter uppfattar innovationsförmågan.
FII 2025-resultaten presenterades vid evenemanget Driving growth through innovation på Hanken 6.5.2025.
Text: Kristina Heinonen och Marlene Günsberg
Foto: Matilda Saarinen