| 19.03.2024

Kursprojekt bidrog till Unicef Finlands rapport om företags påverkan på barns rättigheter

Stockphoto of children
Flera Hankenstudenter har hjälpt att skapa ett pilotprojekt för Unicef Finland för att undersöka på vilken nivå barnens rättigheter tas i beaktande i finländska börsbolag. Unicef Finlands rapport visar att största delen av företagen inte uppmärksammar eller mäter sin påverkan på barn.

Färre än 25 procent av finländska börsnoterade bolag uppmärksammar och arbetar för barnens rättigheter i all sin verksamhet visar den aktuella Unicefrapporten Child Lens on ESG: A study of Nasdaq Helsinki Companies, som Hankenstudenterna Harriet Huotari och Nea Olsson bidragit till.

Olssons och Houtaris samarbete med Unicef Finland kring barnrättighetsfrågor inom företagsvärlden startade under Hankens projektkurs Corporate Social Responsibility and Humanitarian Logistics. Kursen har utvecklats av postdoc-forskare Nikodemus Solitander och professor Martin Fougère, som båda forskat kring ansvarsfull ledningsutbildning, och särskilt serviceinlärning som pedagogik.

– Vi har haft många fantastiska projekt under åren med organisationer som tar hållbarhet extremt seriöst. Kursen är ett utmärkt exempel på den sorts ”signaturpedagogik” som Hanken har i sin nya strategi, säger Solitander.

Serviceinlärning (SL), som används i kursen, är en form av erfarenhetsinlärning (experiential learning). SL fokuserar på ömsesidighet i relationen mellan studenter och organisationer, båda parter undervisar och båda lär sig.

– SL är utmärkt för kurser som denna då det grundar sig på etiska koncept som rättvisa, ansvar och ömsesidighet eftersom det a priori antar att de behov som betjänas är samhälleliga. I kursen har vi försökt utvidga konceptet SL från ett samarbete mellan student och organisation, till andra intressenter och samhället i stort, säger Solitander.

Porträtt på Nea Olsson och Harriet Huotari
Hankenstudenterna Nea Olsson och Harriet Huotari.

Pilotprojekt

För UNICEF Finland var benchmarkingstudien, där Olsson och Huotari tillsammans med två studiekamrater hjälpte till att förfina metodiken och samla in data från finska företag, något helt nytt. Det har inte gjorts så mycket forskning på området tidigare, varken i Finland eller globalt.

– Det var coolt att personalen vid Unicef verkligen frågade oss hur vi tycker att projektet ska göras. Vi fungerade som experter och fick bygga upp projektet från grunden då det inte fanns tydliga ramar för arbetet. Vi fick väldigt bra feedback vid slutet av kursen, säger Olsson.

Huotari fortsatte även efter projektkursen att jobba inom projektet och hjälpte Unicefs personal under studiens alla steg.

– Jag samlade och analyserade data, skrev en del av rapporten, hade diskussioner med företagen tillsammans med Unicefs personal samt hjälpte att funderade ut hur resultaten skulle presenteras. Det var intressant att se hela processen från där vi började under kursen till resultatet nu ett år senare som blev något helt annat än vi först tänkt, säger hon. 

"Barn är allas business"

Rapporten visar att företagen ännu inte förstår hur de påverkar barn. Syftet med projektet är att visa att barnrättighetsfrågor handlar om mer än bara barnarbetskraft, bland annat också familjeanpassade arbetsförhållanden.

– Projektet lärde mig att det inte finns något företag som kan säga att det inte alls berör barnrättighetsfrågor i sin verksamhet. Även om barn inte är företagets tilltänkta kunder så kan marknadsföringen eller produkten indirekt påverka dem. Barn är väldigt sårbara, säger Olsson.

Hur ska företagen bli bättre på att respektera barnens rättigheter? Enligt Houtari och Olsson handlar det om att först skapa sätt att mäta hur barnrättighetsfrågor beaktas i företagens verksamhet.

– Vi fick reda på att många företag inte ens utvärderar hur verksamheten påverkar mänskliga rättigheter. Det är viktigt att börja där och integrera frågor kring barnens rättigheter i utvärderingen. Det är första steget. Utan förståelse är det svårt att utveckla verksamheter som stöder barnens rättigheter på alla plan, säger Huotari.

Unicef Finland rekommenderar samarbete, öppen dialog, kommunikation och transparens kring barnrättighetsfrågor.

– Under diskussioner med företagen blev det tydligt att de inte rapporterar om all sin verksamhet som stöder barnens rättigheter. Om man kommunicerar öppet kan man ha en inverkan på kunder, intressenter och andra företag.

Finanssektorn spelar också en roll i barnrättighetsfrågor.

– Det är viktigt att investerare bidrar till engagemanget och diskussionen kring ämnet med sina portfolioföretag, säger Huotari.

Huotari och Olsson uppmanar dessutom att företag behandlar barn som en nyckelintressent.

– Barn borde alltid beaktas i ett långtidsperspektiv eftersom de är framtidens arbetskraft, ledare och konsumenter, säger Olsson.

Bara början för företagens arbete med barnrättighetsfrågor

Harriet Huotari och Nea Olsson anser att Finland var en bra utgångspunkt för pilotundersökningen eftersom det finns väletablerade grundvärderingar i det finländska samhället och ett rättsligt ramverk som stöder mänskliga rättigheter väl.

– Rapporten visar att finska företag har ett starkt engagemang i mänskliga rättigheter och är därför i en bra position att leda vägen till mer djupgående arbete kring barnrättighetsfrågor genom att integrera det i sina strategier, säger Olsson.

– Företagen var väldigt ivriga att lära sig hantera barns rättigheter bättre i framtiden. Jag såg en utveckling redan under tiden vi utförde studien, tillägger Houtari.
 

Text och bild: Sofia Grünwald