Process för rekrytering av universitetslektor (nivå 3A) och/eller äldre universitetslektor (nivå 3B)
Behörighetskraven för en befattning som universitetslektor/äldre universitetslektor är fastställda i Hankens Personalinstruktion (2024) samt i Riktlinjer för implementering av Hankens (2024) undervisningsbetonade karriärstig (tenure track).
Ansökningshandlingar
Sökande till positionen/positionerna lämnar in följande:
- CV (för exempel på innehåll, se https://tenk.fi/en/advice-and-materials/template-researchers-curriculum-vitae), inklusive en publikationslista.
- Om positionen lediganslås på flera nivåer (lektor och/eller universitetslektor och/eller äldre universitetslektor), ombeds sökande specificera till vilken nivå hen ansöker.
- Ansökningsbrev, som innehåller en beskrivning av tidigare och pågående undervisning, egen forskningsverksamhet, medverkan i externt finansierade projekt, kontribution till den pedagogiska utvecklingen på institutionen eller universitetet utöver den egna undervisningen, tjänstgöring till den egna institutionen och universitetet samt kontribution genom samhällelig växelverkan. Ansökan ska vara skrivet med den öppna positionen i åtanke.
- Kopior av högst fem forskningspublikationer som enligt kandidaten bäst uppvisar vetenskaplig forskning av hög kvalitet inom kandidatens eget forskningsområde.
- En undervisningsportfölj (för exempel på innehåll, se https://www.hanken.fi/en/faculty-staff/job-opportunities/job-opportunities/applications-and-selection-process).
Alla ansökningar skickas elektroniskt till rekryteringsdatabasen Laura (se Hur ansöker jag?).
Behörighetsktrav - Universitetslektor
Utöver de krav som ställs på en lektor ska en universitetslektor ha uppnått och kunnat uppvisa högkvalitativ undervisning, högskolepedagogisk utbildning och
forskningsverksamhet. En universitetslektor förväntas också ha erfarenhet av utveckling av och ledarskap inom undervisning samt av deltagande i gemensamma uppdrag vid universitetet (institutional service) och samhällelig växelverkan. En anställning som universitetslektor är tills vidare. (Hankens Personalinstruktion, 11 §).
Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellen nedan för universitetslektor.
Krav för varje behörighetsområde |
Vägledande exempel på bevis Utvärdering av kandidater bör göras genom en helhetsbedömning av allt inlämnat material. Kandidatens ansökningsbrev bör diskutera hur hen tror sig uppfylla kraven och tillhandahålla dokumentation till stöd. Särskilda meriter inom en del av ett behörighetsområde kan kompensera för bristande meriter inom en annan del av samma behörighetsområde. Undervisning är det viktigaste av de fyra olika behörighetsområdena följt av forskning och sedan service och samhällelig växelverkan. |
---|---|
Undervisning | |
Uppnått och kunnat uppvisa högkvalitativ undervisning, högskolepedagogisk utbildning samt erfarenhet av utveckling av och ledarskap inom undervisning. |
Exempel på bevis kan vara:
|
Forskning | |
Uppnått och kunnat uppvisa forskningsverksamhet. |
Exempel på bevis kan vara:
|
Gemensamma uppdrag vid universitetet | |
Erfarenhet av att delta i gemensamma uppdrag vid universitetet (institutional service). |
Exempel på bevis kan vara:
|
Samhällelig växelverkan | |
Erfarenhet av samhällelig växelverkan. |
Exempel på bevis kan vara:
|
Ytterligare behörighetskrav som är specifika för den öppna befattningen i fråga definieras i jobbannonsen.
Behörighetskrav - Äldre universitetslektor
Utöver de krav som ställs på en universitetslektor (se ovan) ska en äldre universitetslektor ha uppnått och kunnat uppvisa långvarig och högkvalitativ undervisning, omfattande och mångsidig högskolepedagogisk utbildning och aktiv och långvarig forskningsverksamhet. En äldre universitetslektor förväntas också ha betydande och mångsidig erfarenhet av utveckling av och ledarskap inom undervisning samt av deltagande i gemensamma ansvarsfulla uppdrag vid universitetet (institutional service) och kontinuerlig samhällelig växelverkan nationellt och/eller internationellt. En anställning som äldre universitetslektor
är tills vidare. (Hankens Personalinstruktion, 12 §).
Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellen nedan för äldre universitetslektor.
Krav för varje behörighetsområde |
Vägledande exempel på bevis Utvärdering av kandidater bör göras genom en helhetsbedömning av allt inlämnat material. Den sökandes ansökningsbrev bör diskutera hur hen tror sig uppfylla kraven och tillhandahålla dokumentation till stöd. Särskilda meriter inom en del av ett behörighetsområde kan kompensera för bristande meriter inom en annan del av samma behörighetsområde. Undervisning är det viktigaste av de fyra olika behörighetsområdena följt av forskning och sedan service och samhällelig växelverkan. |
---|---|
Undervisning | |
Långvarig och högkvalitativ undervisning, omfattande och mångsidig högskolepedagogisk utbildning samt betydande och mångsidig erfarenhet av utveckling av och ledarskap inom undervisning. |
Exempel på bevis kan vara:
|
Forskning | |
Uppnått och kunnat uppvisa aktiv och långvarig forskningsverksamhet. |
Exempel på bevis kan vara:
|
Gemensamma uppdrag vid universitetet | |
Betydande och mångsidig erfarenhet av att delta i gemensamma ansvarsfulla uppdrag vid universitetet (institutional service). |
Exempel på bevis kan vara:
|
Samhällelig växelverkan | |
Kontinuerlig samhällelig växelverkan nationellt och/eller internationellt. |
Exempel på bevis kan vara:
|
Ytterligare behörighetskrav som är specifika för den öppna befattningen i fråga definieras i jobbannonsen.
Institutionskommitté
En institutionskommitté (eng. Department committee) tillsätts av rektor på förslag av prefekten och ska åtminstone bestå av en ordförande som bör vara professor i ämnet och kan vara prefekten, två medlemmar från institutionen, en medlem från en annan institution eller ett annat universitet samt en person från HR som fungerar som sekreterare för gruppen.
Hankens riktlinjer gällande jäv tillämpas i fall av akademiskt samarbete mellan en sökande och en medlem av institutionskommittén. Om en medlem har anmält intressekonflikt/diskvalificerats i förhållande till enskilda sökande på grund av akademiskt samarbete under processen för bedömning och slutlistning av kandidater, ska medlemmens deltagande i beslutsprocessen begränsas endast i den utsträckning som är nödvändig för att säkerställa en opartisk och transparent process. Om en medlem har anmält intressekonflikt / diskvalificerats i förhållande till en slutlistad sökande, ska medlemmen avgå ur institutionskommittén.
Urvalsprocessen
- Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellerna ovan för universitetslektor och äldre universitetslektor. Kommittén slutlistar sökande och bereder vid behov förslag till externa sakkunniga.
- För utvärdering av sökande till äldre universitetslektor: Rektor utser tre externa sakkunniga (och ytterligare två externa sakkunniga i reserv) på basen av förslag från institutionskommittén. De slutlistade kandidaterna ges möjlighet att framföra invändningar om diskvalificering och/eller otillräcklig opartiskhet vid val av externa sakkunniga.
- De externa sakkunniga kontaktas först av institutionskommitténs ordförande för att förvissa sig om samtycke att agera som extern sakkunnig, sedan av HR.
- Biblioteket tillhandahåller en publikationsrapport om slutlistade kandidater som lämnat in ansökan till äldre universitetslektor.
- Institutionskommittén organiserar och utför intervjuer med ett begränsat antal (oftast 2-3) högst rankade sökande.
- Kommittén för utvärdering av undervisning (eng. Teaching Evaluation Committee, hädanefter TEC) organiserar undervisningsprov samt intervjuer med de högst rankade sökande (oftast 2-3) som bör i regel äga rum i anknytning till att de intervjuas av institutionskommittén. TEC ger ett utlåtande till institutionskommittén om huruvida den bedömer kandidaten/kandidaterna uppfyller kraven för behörighetsområdet undervisning för positionen i fråga. I sitt utlåtande ger TEC också feedback till kandidaten/kandidaterna.
- Institutionskommittén har möte och bereder ett förslag till kommittén för den akademiska personalens anställning och befordran (eng. Faculty Recruitment and Promotion (FRP) Committee, hädanefter FRP kommittén) där man tar ställning till vilka av de rankade sökande som uppfyller kraven och bedöms vara lämpliga för anställning. Institutionskommitténs ordförande inbjuds för att föredra ärendet för FRP kommittén och lämnar därefter mötet. FRP kommittén FRP utvärderar institutionskommitténs förslag samt all stödjande dokumentation förslaget baserar sig på, och bereder en rekommendation till rektor.
- Rektor fattar det slutgiltiga beslutet om att erbjuda eller inte erbjuda anställning som universitetslektor nivå 3A eller äldre universitetslektor nivå 3B.
- Rektor informerar den sökande och kallar in hen samt prefekten till ett möte för att diskutera arbetsavtalet.
- Prefekten lämnar in material för arbetsavtalet till HR, HR slutför arbetsavtalet som undertecknas av rektor och den sökande.
- Institutionskommitténs ordförande informerar de övriga slutlistade kandidaterna om resultatet.