| 01.12.2025

Hankenforskare får finansiering från Liikesivistysrahasto för att utforska hur företag kan omvandla innovation till global framgång

Innovation
Liikesivistysrahasto har beviljat 120 000 euro till ett nytt forskningsprojekt vid Centre for Relationship Marketing and Service Management (CERS), Svenska handelshögskolan (Hanken). Projektet undersöker hur nordiska företag kan stärka de marknadsorienterade färdigheter som är avgörande för att skala upp innovationer internationellt.

Trots att Finland placerar sig högt i global innovationsstatistik är andelen innovationer som leder till internationell kommersiell framgång fortsättningsvis låg.

Det verkar som att finska företag är skickliga på tekniska uppfinningar, men saknar de marknadsorienterade färdigheter som behövs för att förstå nya kundbehov, odla djärva marknadsvisioner och skapa ett gemensamt engagemang för att nå kommersiell genomslagskraft.

Faktum är att de flesta innovationer inte handlar om ”nya uppfinningar”, utan om förmågan att kombinera tidigare orelaterade element för att skapa värde i specifika sammanhang.

– Vi vill fokusera på att identifiera, mäta och bekräfta betydelsen av marknadsorienterade färdigheter för framgångsrik innovationsskalning. Vi planerar att undersöka dessa färdigheter hos finska och nordiska företag och förstå deras utveckling och koppling till tillväxt, säger Johanna Gummerus, Christian Grönroos-professor vid CERS på Hanken och projektets huvudansvariga forskare.

Tanken är att utveckla verktyg som hjälper företag att se var de står och hur de kan bli bättre. Genom att göra dessa färdigheter mätbara syftar projektet till att ge företag en tydlig plan för att skala innovation.

Forskargruppen består av Johanna Gummerus, Fares Georges Khalil, Oskar Korkman och Kaj Storbacka.
Läs mera om CERS: Centre for Relationship Marketing and Service Management