Premiering av undervisning och erkännande
För att stödja och vägleda lärarnas professionella utveckling har Hanken utvecklat en pyramid för incitament och erkännande inom undervisning. Modellen illustrerar en naturlig utvecklingsväg – från det första engagemanget i pedagogisk utveckling till formellt erkännande av undervisningsmässig excellens. Pyramiden består av tre sammanlänkade nivåer:
- Engagemang och delaktighet: I pyramidens grund uppmuntras lärare att aktivt engagera sig i sin undervisningspraktik. Det kan handla om att delta i pedagogisk utbildning, utveckla kursinnehåll och lärandematerial samt utforska innovativa undervisningsmetoder. Hanken stödjer detta arbete genom att erbjuda pedagogisk utbildning, möjligheter att ansöka om projektfinansiering samt kollegialt lärande, till exempel genom lärarmentorsprogrammet och stöd för att arrangera interna workshops. Dessa initiativ främjar en samarbetsinriktad undervisningskultur och möjliggör erfarenhetsutbyte mellan lärare.
- Meritering och genomslag: När lärare fördjupar sitt engagemang och visar på tydliga resultat av sin pedagogiska utveckling, kan de få institutionellt erkännande. Hanken delar årligen ut premieringar till lärare som utmärker sig genom god undervisningspraxis. Dessutom lyfter initiativet Topprankade kurser fram kurser som fått särskilt positiv studentfeedback i kursutvärderingar. Dessa kurser tilldelas ett Guldstämpel som en synlig kvalitetsstämpel.
- Pedagogisk excellens: På pyramidens högsta nivå erkänns lärare som konsekvent visar pedagogisk excellens och ett långsiktigt engagemang för undervisningsutveckling. Dessa lärare fungerar som förebilder och bidrar till att stärka undervisningskulturen vid Hanken.
Tillsammans utgör dessa nivåer en sammanhängande väg för professionell utveckling – från de första stegen i pedagogisk kompetensutveckling till de högsta formerna av erkännande och genomslag. Mer information om varje nivå samt tillgängliga finansierings- och erkännandemöjligheter finns längre ner på sidan.
Premiering för utveckling av undervisning - Ansökan om erkännande
Varje år uppmärksammar Hanken lärare som har gjort betydande insatser för att utveckla undervisningen. Premieringen lyfter fram initiativ som visar tydligt pedagogiskt genomslag och som ligger i linje med Hankens strategiska mål.
Nominering och ansökningsprocess
Nomineringar kan lämnas in av ämnesansvariga, prefekter, kollegor eller av läraren själv. Om någon annan än läraren lämnar in nomineringen rekommenderas det att den nominerade medverkar i att beskriva utvecklingsarbetet och dess resultat.
För att säkerställa en rättvis och transparent bedömning ska nomineringarna tydligt motiveras och följa de angivna ansökningsanvisningarna. Teaching Evaluation Committee (TEC) granskar alla ansökningar, och det slutliga beslutet fattas av rektorn.
Bedömningskriterier och ansökan
För att ansökan ska beaktas måste den visa på tydligt pedagogiskt genomslag och vara i linje med Hankens strategiska mål. Ansökningarna bedöms utifrån följande kriterier:
• Utveckling av undervisningen i linje med kursens lärandemål och visad förbättring av studenternas lärande
• Utveckling av undervisningsmetoder som stöder Hankens strategiska fokusområden
• Samarbete med näringslivet eller integrering av "Real world" innehåll i undervisningen
• Indikationer på bredare genomslag, till exempel påverkan på studenters lärande eller kollegors undervisningspraktik
• Ämnesövergripande eller campusöverskridande samarbete i undervisningsutveckling
• Användning av innovativa metoder eller teknologier, inklusive AI, för att stärka studenternas engagemang och lärande
För att tilldelas premieringen måste initiativet utmärka sig genom hög kvalitet, relevans och genomslag. Ansökan ska tydligt beskriva utvecklingsarbetet, dess resultat och hur det bidrar till pedagogisk utveckling vid Hanken.
Utdelning av premiering
Premieringen delas ut årligen vid rektorns julkaffe. Antalet utmärkelser kan variera beroende på kvaliteten och antalet inkomna nomineringar. Utlysningen publiceras i oktober på Hankens webbplats och i Teaching Lab-nyhetsbrevet.
Lämna in din ansökan/nominering per 30.11.2025 här (blanketten aktiv f.o.m. 1.11.2025)
Undervisningsexcellens – Ansökan om erkännande
Excellenta lärare påvisar genuint intresse för undervisning och studerandes lärande, och excellent resultat av detta. De presterar utöver det ”normala” lärarjobbet, utöver det som ingår i meriterad lärar-nivån (så som framgångsrik utveckling av enskilda kurser som redan erhållit utmärkelser för). De delar systematiskt med sig av sitt pedagogiska kunnande för att förbättra kvaliteten på undervisningen i stort.
=> Premieringen ger ett tidsbundet lönetillägg om 300 euro per månad (för 4 år). Omvärderas vart 4:e år
KRITERIER OCH INDIKATORER
A. Uppvisar pedagogisk excellens
- Omfattande utbildningserfarenhet och -engagemang,
- Kontinuerligt utvecklat sin undervisning mot bättre lärande (ange mål och resultat/inverkan, samt konkreta exempel och hänvisningar med referenser till pedagogisk litteratur för att stöda påvisandet)
- Systematiskt fördjupat sin pedagogiska kompetens , min 25 sp pedagogiska studier (påvisa hur pedagogiken/utbildningen och lärande förbättrats)
- Pedagogiska ledarskaps- och utvecklingsuppdrag (inte enbart formella arbetsuppgifter som t.ex. att vara ämnesansvarig eller -koordinator, utan påvisa ett genuint pedagogiskt ledarskap t.ex. inom ämnet, med mål och utfall)
- Självutvärdering - på ett konstruktivt sätt reflekterat över sin undervisning och tagit studenternas/kollegornas/den egna responsen i beaktande (ange referenser till relevant universitetspedagogisk litteratur för att på det sättet motivera och förankra dina egna pedagogiska val och ditt pedagogiska kunnande)
- Uppvisat konsekvent högtstående undervisning och erhållit positiva omdömen och uppskattning om sin skicklighet och sitt engagemang som lärare (utmärkta kursutvärderingar, premieringar/utnämningar etc.)
B. Delar med av sitt pedagogiska kunnande
- Verkat som lärarmentor, deltagit i peer-to-peer evaluering e.d.
- Initierat pedagogiska seminarier, diskussioner, konferenser, forskningsprojekt e.d.
- Utvecklat undervisningsmaterial för gemensamt bruk (t.ex. öppna läromedel)
Baserat på egen ansökan - kriterierna A och B skall båda uppfyllas (påvisa syfte, omfattningen och effekterna av de olika indikatorerna; dokumentation som stöder ansökan biläggs)
Sökande ska ha tillsvidare anställning på Hanken.
Ansökningsblankett: https://forma.hanken.fi/lomakkeet/1660/lomakkeet.html
Deadlines tre gånger per år:
- 30.4
- 31.8
- 19.12
Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslutet tas av Rektor.
Kriterier för omvärdering av excellens
Bearbetas (på kommande)
Projektmedel för utveckling av undervisning
Projektmedel för utveckling av undervisning
Medel ställs till förfogande av Stiftelsen för Svenska Handelshögskolan för att uppmuntra till och möjliggöra utveckling av undervisning.
För sådana viktiga satsningar på utveckling av undervisning som tar extra tid och är av engångskaraktär. Utvecklingen ska vara i linje med Hankens strategiska mål och kan ha olika fokus under olika år (innovativa lärandeformer, undervisningssamarbete, näringslivskontakter, integrering, outreach, ett nytt program o.s.v.) och följa Hankens pedagogiska riktlinjer.
2025-projektetmedelansökan fokuserar på erfarenhetsbaserat lärande för att skapa material och utveckla undervisning som underlättar praktiska tillämpningar och verkliga scenarier för studenterna (till exempel att skriva fallstudier för undervisning, skapa rollspelsscenarier, affärssimuleringar).
Kriterier för ansökan:
1. Projektbeskrivning: en detaljerad beskrivning av projektets mål, metodik, målgrupp och förväntade resultat.
2. Pedagogisk relevans: hur projektet bidrar till förbättrad undervisning och lärande. Finns det större fördelar för andra fakultetsmedlemmar?
3. Samarbete: om projektet är ett samarbete mellan olika institutioner och ämnen, eller mellan studieorter, ska detta samarbete och de förväntade resultaten beskrivas i detalj i ansökan.
4. Beskriv hur projektet skiljer sig från din vanliga undervisning och planering.
5. Budget: en detaljerad budget där alla kostnader, inklusive moms, specificeras. Det ska också tydligt framgå vem som gör vad i arbetet. Projektbidrag kan beviljas med maximalt 2000 euro per projekt.
6. Tidsplan: en realistisk tidplan för genomförandet av projektet.
Exempel på stödberättigande kostnader:
- Anställning av assistenter för utveckling av projektet.
- Inköp av programvara, databaser, litteratur och annat material.
- Deltagande i kurser och utbildningar med direkt anknytning till projektet.
Ansökan görs i samråd med programkoordinator/ämnesansvarig så att den speglar ämnets behov och inriktning, vilket också ska framgå av ansökan.
Projektmedel beviljas inte för att anställa en assistent eller timanställd för att hantera den sökandes undervisningsuppgifter.
Utlysningen publiceras årligen i Teaching Labs nyhetsbrev och på hemsidan. Medlen kan sökas en gång per år.
Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslut fattas av rektor.
Mer information och ansökningsblanketten hittar du här: https://forma.hanken.fi/lomakkeet/2541/lomake.html (deadline 29.4.2025)
Guldstämpel - kurser som fått topputvärderingar
Hanken noterar åreligen kurser som föregående läsår fått höga kursutvärderingar:
- minst 4 i medeltal på all tre frågor som ingår i utvärderingsblanketten, samt
- lärarrespons på den feedback som kommit in i utvärderingsblanketten, och
- minst 35 % svarsprocent på utvärderingen
Kurser med topputvärderingar 2024-2025:
Redovisningens grunder 5401
Financial Statement Analysis and Valuation 21025
Financial Statement Analysis and Valuation II 21026
Sustainable Entrepreneurship, Vaasa 22093
Managing Sustainable Business Development, Vaasa 22095
Labour and Finance 26087
Corporate Finance 1738
Empirical Methods in Finance 17011
Fundamentals of IP law 37014
Academic Writing 5160
A Franska I A Travailler en franais en entreprise 5213
A Franska II A Travailler en franais en entreprise 5214
Franska IV Communiquer en franais des affaires 5401
Deutsch IV Mndliche Kommunikation Präsentieren Vortragen berzeugen 5552
Strategic Thinking 22025
Leadership 22048
Strategic International HRM 22034
Digital Marketing Strategy 23115
Service Design and Innovation 23152
Business to Business Marketing 23220
OPU Marknadsföringsstrategi Öppna universitetet 1123
1124-OPU Redovisningens grunder
Corporate Sustainability 38021
Företagslogistik 38022
ENGAGE.EU Incubator – Startfinansiering för undervisningssamarbete
Undervisningspersonal uppmuntras att ansöka om såddfinansiering för att tillsammans med ENGAGE.EU partneruniversitet utveckla nya kurser och/eller undervisningsformer för upp till 10 000 €.
Medel kan användas för personalkostnader, resor, möten och evenemang, för framställning av kursmaterial, utbildningar eller liknande. Utlysning har som målsättning att attrahera utvecklandet av kurser och andra undervisningsutbud som är samverkande, poänggivande och med potential att nå ett stort antal studenter. För att kvalificera sig måste det föreslagna initiativet inkludera kollegor från minst tre partneruniversitet i alliansen och vara kopplat till ENGAGE.EUs uppdrag (se: https://www.engageuniversity.eu/mission/).
För mer information, inklusive länkar för att registrera sig för webbinarierna, till riktlinjerna och ansökningsformuläret, besök webbplatsen ENGAGE.EU Academic Initiative Incubator: https://www.engageuniversity.eu/academic-initiative-incubator-call-2025/
Nästa ansökningsomgång för såddfinansiering kommer att publiceras på Hankens webbplats.
