Inköp

Inköp

Före du beställer eller köper någonting som ska betalas av Hanken ska du  komma överens om anskaffningen med den person som har rätt att godkänna inköp på din enhet.

Om du har lagt ut kontanter för mindre inköp som skall ersättas av Hanken eller köpt något med ditt privata kreditkort, då ska du redogöra för inköpen som en kostnadsersättning i Hankens resehanteringsapplikation SAP Travel. Till kostnadsersättningen bifogas alltid kvittanser över inköpet. Information om SAP Travel finns under huvudrubriken Hanken som arbetsplats/Arbetsresor.

För utomstående personer redogörs inköp i SAP Travel.

 

Inköp av kontorsmaterial

Kontorsmaterial köps i Helsingfors i första hand från IB, tfn: 09 431 33 387, ib@hanken.fi.

I Vasa kan kontorsmaterial köpas från centralförrådet som sköts av vaktmästare Mårten Bagge (050-382 1607 eller internt 33 716).

 

Beställningar

Då du beställer varor till Hanken, be alltid att leverantören anger följande uppgifter på fakturan:

  • namn på den person som beställt varan
  • kostnadsställe som inköpet hänför sig till
  • eventuellt projektnummer eller intern order som inköpet hänför sig till
  • vid behov Hankens VAT nummer (mervärdesskattenummer) FI02459077

Se även Hankens faktureringsadress.

 

FODS-informationstjänst (YTJ)

Företags- och organisationsdatasystemets (FODS) avgiftsfria informationstjänst är avsedd för kontrollering av uppgifter om enstaka företag. I FODS-informationstjänst kan du söka information om de företag som har FO-nummer (Y-tunnus). I systemet får du information om företaget har registrerats i handelsregistret, skatteförvaltningen, förskottsuppbördsregistret, arbetsgivarregistret samt om företaget är momsskyldigt för rörelseverksamhet.

FODS informationstjänst (YTJ)