| 09.09.2025

Alumnintervju med Johanna Söderström: ”Hanken tände gnistan till min nyfikenhet och ständiga vilja att lära”

Johanna Söderström standing at a desk in an office.
Hankenalumnen Johanna Söderström har gjort en imponerande karriär som HR-proffs i multinationella företag som Dow Chemicals och Tyson Foods. I dag ger hon tillbaka till Hanken genom att fungera som strategisk samtalspartner till rektor i högskolans International Advisory Board.

Söderström utexaminerades från Hanken 1997 med företagsledning och organisation som huvudämne och ekonomisk politologi som biämne. 

– På den tiden fanns det få kurser om HR på Hanken men jag sökte aktivt efter kunskap. Genom att kombinera kurser inom företagsledning, marknadsföring och internationella relationer skapade jag en helhet som lade grunden för mitt framtida arbete.

Redan innan studierna på Hanken började Söderström arbeta på informations- och kommunikationsteknikbolaget Ericsson. Det var i samband med ett projekt inom företagets personalavdelning som en avgörande vändpunkt inträffade.

– Jag ville allra helst jobba externt med marknadsföring och med kunderna, det interna var inte så intressant för mig. Men så insåg jag att man också kunde se de anställda som kunder och använda marknadsföringsprinciper för att utveckla HR-arbetet. Det var en insikt som kom att forma hela min framtida karriär.

Från kemi- till livsmedelsbranschen

Efter tio år som deltids- och heltidsanställd på Ericsson rekryterades Söderström till det multinationella kemisk-tekniska företaget Dow Chemicals där hon hade olika chefsroller i Finland, Tyskland och Schweiz. Efter en kortare tid som HR-chef på Huhtamäki med ansvar för ersättning och förmåner lockades hon igen tillbaka till Dow, och småningom bar det av till huvudkontoret i USA.

– Som HR-direktör på Dow utförde jag bland annat en omfattande reform av HR-funktionen med fokus på medarbetar- och kundupplevelse och var med om att genomföra den stora fusionen mellan Dow och DuPont som resulterade i tre nya företag. Efter det försökte jag pensionera mig och flyttade familjen till vårt andra hem i Florida men pandemin kom och jag blev uttråkad.

Söderström blev kontaktad av det multinationella livsmedelsföretaget Tyson Foods där hon fick jobb som HR-direktör i ledningsgruppen. På Tyson Foods ledde hon bland annat en omfattande digital omställning för företagets 140 000 anställda. 

– När jag började på Tyson Foods år 2020 stod ännu cirka 90 000 fabriksanställda i kö för att få sina lönecheckar varannan vecka. I dag hanteras detta och mycket mer via mobiltelefonerna.

Ge tillbaka till Hanken

Nu fokuserar Söderström på sitt eget konsultföretag Taika Talent Group och styrelsearbete. Hon har bland annat suttit i Nestes styrelse i fem år. Söderström är också Hankenambassadör och sitter i Hankens International Advisory Board, som fungerar som ett strategiskt bollplank för rektor.

– International Advisory Board är en värdefull kanal för att bidra till skolans utveckling, ett sätt för mig att ge tillbaka till Hanken. Jag uppskattar blandningen av akademiker och personer från näringslivet.

Söderström uppmanar studenterna att vara öppna för lärande och att inte känna att de måste ha allt klart från början. Hon betonar vikten av disciplin och nyfikenhet, och att man aldrig är "färdig" – utveckling är en livslång process.

– Hanken tände gnistan till min nyfikenhet och ständiga vilja att lära. Det är viktigt att vara ödmjuk, redo att jobba hårt och vara villig att ständigt utveckla sig själv och andra. 

Sport och snabba bilar

Söderström bor i Florida och i Rogers, Arkansas, med sin man och 15-åriga son. På fritiden gillar hon att styrketräna och har en svaghet för snabba bilar. Favoriten i garaget är en Porsche 911 Turbo S. Hon reser också gärna för att uppleva nya kulturer. 

– Ett särskilt tankeväckande resmål är Saudiarabien där jag arbetade med ett stort samarbetsprojekt för Dow och oljebolaget Saudi Aramco. Jag blev bland annat inbjuden av Östra provinsens prins att besöka hans palats som den andra kvinnan någonsin och ombads att tala inför studenter om kvinnors möjligheter. Att förstå olika kulturer är avgörande för att skapa hållbara relationer i affärsvärlden.

Text: Jessica Gustafsson
Bild: Privat

I denna artikelserie intervjuar vi Hankens alumner. Känner du någon som du tycker vi ska intervjua? Eller vill du själv ställa upp? Mejla oss med tips på alumni@hanken.fi.