Ny forskning: Informell stil gör entreprenörer mer trovärdiga
– Entreprenörer klär sig ofta annorlunda, med en mer avslappnad stil. Vår hypotes var att till skillnad från andra businesskontexter, där formell klädsel signalerar professionalism och väcker förtroende, så är något annat viktigt här: att uppfattas som genuin och autentisk, förklarar Joakim Wincent som är professor i entreprenörskap och företagsledning vid Svenska handelshögskolan (Hanken).
Tillsammans med Henrik Wesemann Lekkas från IE Business School, Torben Antretter från University of St. Gallen, Vangelis Souitaris från Bayes Business School och Dean Shepherd från University of Notre Dame har Wincent publicerat sin forskning i Journal of Management.
Resultaten bygger på tre studier med olika urval av investerare och entreprenörer. Informell klädsel definieras av forskarna som exempelvis munkjacka, t-tröja, joggingbyxor och gymnastikskor, i kontrast till formell klädsel som kostym, slips eller byxdräkt.
Wincent konstaterar att entreprenörskap skiljer sig från andra investeringar eftersom kapital sätts in tidigt, under stor osäkerhet och med svårigheter att bedöma framgång. Det handlar om optimistiska projektioner utan mycket data, och då måste investeraren känna att entreprenören är genuin.
– I sammanhang som Slush eller andra pitchningstillfällen då osäkerheten är väldigt stor visar forskningen att det första intrycket kan vara avgörande.
Enligt Wincent kan forskningen vara intressant för investerare, eftersom många tror sig vara opåverkade av kognitiva förenklingar.
– I själva verket spelar första intrycket – och därmed klädseln – en stor roll. Vi visar att det viktiga är att signalera autenticitet, vilket till vår förvåning till och med väger tyngre än formella meriter och erfarenhet. Faktorer som annars är avgörande kan därför försvinna redan i den inledande bedömningen.
Wincent påpekar att det för entreprenörer innebär att klädseln faktiskt kan ha betydelse för hur de uppfattas.
– Vår forskning visar att tidiga och subtila sociala signaler kan få konsekvenser långt bortom det första mötet mellan investerare och entreprenörer. Det är viktigt att ha i åtanke. Det påverkar vilka idéer som får finansiering, vilket i sin tur påverkar förutsättningar för innovation, företagande och på sikt även ekonomisk utveckling, säger Wincent.
Text: Jessica Gustafsson
