| 13.08.2014

Doktorsavhandling: Det går att förändra bilden av hur marknader fungerar

I sin doktorsavhandling "Market representations in action: Foundations for the performativity of representations in marketing" undersöker Carlos A. Diaz Ruiz hur bilden av en marknad kan förändras för att uppfylla sociala mål och företagens mål.

- Tidigare har vi trott att vi vet hur marknaden fungerar, förklarar Diaz Ruiz, men nu förstår vi att vissa marknader fungerar på helt andra sätt än vad som förutspås i ekonomiska teorier. Faktum är att allmänt accepterade uppfattningar om marknaden - som exempelvis intensiv konkurrens och maximering av vinster - bygger på antaganden som inte är avgörande egenskaper hos alla marknader.

Diaz Ruiz undersökte hur marknadsföringsbyråer skapar marknadsanalyser åt sina kunder och fann att företagen kan utnyttja sådana analyser för att faktiskt forma sin egen marknad. Resultaten antyder att marknadsanalyserna är riktlinjer för hur man kan skapa sig en ny bild av marknaderna, på sätt som inte helt och hållet förutspås i teorierna. Diaz Ruiz arbete kan användas av företagsledningar för att utvärdera marknadsanalyser som tagits fram av konsult- och marknadsföringsbyråer, vad gäller korrekthet och syfte.

Diaz Ruiz hävdar att doktorsavhandlingens resultat är av vikt både för näringslivet och i politiken.

- En debatt har vuxit fram på alla nivåer, från gatuaktivister till företagsledare, där man ifrågasätter om man inte kan omskapa marknaderna, för att svara upp mot mål för miljö, samhälle och näringsliv. Problemet är att företagsledare och statstjänstemän fattar viktiga beslut baserat på hur marknader bör fungera, men ofta motsvaras dessa bilder inte av hur marknaderna faktiskt ser ut i verkligheten, säger Diaz Ruiz, som föreslår en modell för att utvärdera marknadsanalyser vad gäller korrekthet och syfte.

M.A Carlos Diaz Ruiz disputerar i ämnet marknadsföring med avhandlingen "Market representations in action: Foundations for the performativity of representations in marketing" den 15 augusti 2014.

Tid: 15.8.2014, kl. 11
Plats: Hanken Svenska handelshögskolan, Helsingfors
Opponent: Professor Luis Araujo, Lancaster University, Storbritannien
Kustos: Professor Maria Holmlund, Hanken Svenska handelshögskolan, Finland

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos A. Diaz Ruiz
+358 40 184 42 88
carlos.diazruiz@hanken.fi Opens in new window

Du kan ladda ned avhandlingen här Opens in new window .