Hankenstudenter skrev historia – tävlade som första finska lag i L’Oréal Brandstorm-finalen

L’Oréal Brandstorm är en innovationstävling för personer mellan 18 och 30 år och Aledin, Zittra och Karino deltog i tävlingen via Hankens årliga kurs Branding Project. Tävlingen lockade över 242 000 deltagare att skicka in bidrag. Årets tema var Men’s beauty och Hankenteamet utvecklade en concealersprej med inbyggd så kallad blending tool för män.
– I dag finns det nästan enbart smink för kvinnor i affärerna och vi ville presentera en produkt som är enkel och snabb att använda för män. Produkten ska vara lättillgänglig och kosta bara mellan 10 – 15 euro, säger Aledin.
Zittra berättar att han har en personlig koppling till produkten.
– Tidigare hade jag ganska svår akne och jag testade min mammas smink för att dölja det. Men det kändes inte helt rätt och inte visste jag riktigt vad jag höll på med heller. Det här var något som vi ville ändra på.
Före de bestämde sig för produkten i fråga gjorde de en undersökning bland över 140 studerande män. Studien visade att 78 procent känner sig osäkra på grund av sin hy och bara fem procent har testat smink. Majoriteten uppgav att de gärna skulle testa den nya concealerprodukten.
– Det finns fortfarande ett stigma kring att använda smink som man, särskilt här i Europa. I till exempel Sydkorea, Japan och USA är det annorlunda, konstaterar Zittra.
Kristallklar vision
Alla tre säger att det var mäktigt att vinna den nordiska finalen i Köpenhamn.
– Vi var de yngsta där, alla andra var magisterstuderande så det kändes nog jättebra, säger Aledin, som tillsammans med Zittra och Karino studerar andra året på Hanken.
De berättar att det kändes mer nervöst att tävla i Köpenhamn än i den internationella finalen på L’Oréals huvudkontor i Paris. I den nordiska finalen höll de först en tre minuters pitch och de tre bästa lagen gjorde sedan ännu en 90 sekunders hisspitch.
– Domarna i Köpenhamn valde vårt bidrag för att vi hade en kristallklar vision, unik produktidé och mycket stark gruppdynamik, säger Karino.
– I Paris var det mer avslappnat faktiskt. Men vi hade ju också övat och hållit på med projektet i ett halvt år då, säger Aledin.
I Paris tävlade de 42 bästa lagen från olika håll i världen. Förutom att pitcha sin idé för olika chefer på L’Oréals kontor fick deltagarna bekanta sig med arbetsmöjligheter och pågående projekt inom företaget. Studenterna fick också besöka Viva Tech-mässan, Europas största mässa för uppstartsföretag och innovation.
Unik upplevelse
Det blev ingen placering i Paris och framtidsplanerna gällande sminkprodukten de utvecklat är ännu oklara men de är alla mycket nöjda över att ha deltagit i projektet.
– Överlag var L’Oréal Brandstorm-upplevelsen oerhört fin och för oss har projektet öppnat flera dörrar för framtiden. Vi har lärt oss att samarbeta, övertyga med hjälp av väl strukturerade presentationer samt vara innovativa och leta fram lösningar som inte alltid är självklara, säger Karino.
Zittra konstaterar att det har varit ett väldigt mångsidigt projekt.
– Vi har inte bara behövt komma på en bra produkt, utan också undersöka om det finns en marknad och ta fram en marknadsföringsstrategi. Dessutom har vi knutit viktiga kontakter. Det här har varit den mest lärorika kursen på Hanken hittills, säger Zittra.
Text: Jessica Gustafsson
Foto: Privat