| 12.06.2025

Från ord till handling i vården: Ny forskning uppmanar till att involvera vårdpersonalen i samskapande av löften om social hållbarhet

En vårdare håller en patients händer i sina händer
Då hälsovårdsorganisationer står inför stramare budgetar och ökad ekonomisk osäkerhet, understryker en ny studie från Svenska handelshögskolan (Hanken) vikten av att involvera vårdpersonal i utformningen av praktiska lösningar - särskilt när det gäller resursfördelning och att hålla löften gentemot klienter och deras familjer. Studien lyfter fram den växande spänningen mellan ekonomisk effektivitet och etiska frågor om mänsklig omsorg.

En ny studie från forskningscentret CERS - Centre for Relationship Marketing and Service Management på Hanken bidrar till pågående diskussioner om resursfördelning och hållbarhet inom hälsovården. Den vetenskapliga artikeln Employee alignment with conscientious brand promises: exploring participatory mechanisms of brand promise co-creation, skriven av Helena Liewendahl, Sonja Sarasvuo, Kristina Heinonen, Christian Grönroos och Teresia Stigzelius, har nyligen publicerats i Journal of Brand Management.

Studien lyfter fram hur viktigt det är att hälsovårdorganisationer allokerar sina resurser, särskilt personalens tid, på ett ändamålsenligt sätt för att säkerställa goda vårdstandarder och för att hålla löften gentemot klienter och deras familjer.

Studien engagerar sig med den bredare diskursen om hållbarhet och organisationsansvar, med särskilt fokus på de sociala och mänskliga aspekterna som är centrala inom vårdsektorn. Forskarna betonar att ouppfyllda löften kan leda till anklagelser om ”socialtvätt” (jf. gröntvätt). För att undvika detta uppmanar studien hälsovårdorganisationer att undvika orealistiska löften, och istället säkerställa att personalen får tillräckligt med tid och resurser för att kunna möjliggöra, ge och hålla löften kring omsorg.

Genom att samarbeta med medarbetare och ledare i en äldreomsorgsorganisation identifierade forskarna centrala strategier för att förverkliga löften kring hållbarhet och ansvar.

- Medarbetarna behöver förstå de löften som organisationen ger. Detta kräver tydlighet kring vad löftena innebär, tid och resurser för att kunna uppfylla dem, samt en möjlighet för medarbetarna att på ett meningsfullt sätt vara delaktiga i löftesformuleringen, berättar forskaren Sonja Sarasvuo, vars arbete fokuserar på hur intressenter uppfattar organisationers märken och löften.

Studien hör till de få som lyfter fram medarbetarnas perspektiv i samband med vårdvarumärken, istället för att enbart fokusera på patienters eller klienters synpunkter. Studien lyfter fram vikten av att involvera medarbetare i löfteshanteringen och fokuserar på hur medarbetare och ledare tillsammans kan skapa ansvarsfulla löften som sedan kan förverkligas.

- Det behövs utrymme för att tillsammans reflektera kring löften, till exempel de löften som finns i organisationens övergripande strategi och värdegrund, samt de implicita löften som framkommer i det dagliga vårdarbetet. I vår studie gjorde deltagarna en gemensam resursinventering för att få en tydligare bild av vilka resurser som fanns och vad som behövdes för att kunna hålla vårdlöftena i praktiken. Vårdpersonalen tyckte också att det var nyttigt att tillsammans skapa symboliska objekt, som underlättade att hålla löftena i det dagliga klientarbetet, säger forskaren Helena Liewendahl, som studerar medarbetares motivation att leva upp till löften, och som ledde organisationens gemensamma löftesarbete inom ramen för aktionsforskningen.