| 25.08.2014

Doktorsavhandling: TV-live-tweetande - från soffpotatis till SoMe-påverkare

I sin doktorsavhandling har Kai Huotari studerat TV-tittare som tweetar om TV-program medan de tittar på dem. Fenomenet, som kallas TV-live-tweetande, har blivit allt populärare på senare år och har visat sig ha en positiv inverkan på tittarsiffror.

Huotari studerade hur live-tweetande påverkar tittarupplevelsen och fann att en person som tweetar under tiden den tittar på TV får en självbestämmandemakt; genom att integrera tweetande och TV-tittande, något som kallas att upplevelsera (från begreppet experientalising i avhandlingen), kan personen kontrollera sin TV-upplevelse bättre än tidigare och göra den mer personlig. Dessutom kan denne uttrycka sig mer utförligt, och nå en tillräckligt stor publik och få acceptans för sina tankar.
- Live-tweetande gör TV-tittandet mer aktivt, mer utmanande och mer passionerat, säger Huotari.

Att upplevelsera ( experientialise) innebär att en konsument integrerar två aktiviteter med varandra på ett sätt som leder till ny konsumtionspraxis och till en förändrad upplevelse där tittaren få en känsla av att kunna påverka innehållet. Genom studiens s.k. grounded theory-metodologi, genererade Huotari en egen teori om upplevelsering, d.v.s. live-tweetande som en del av TV-tittandet. Huotari föreslår att konceptet upplevelsering också kan användas i andra sammanhang och presenterar två teoretiska konstruktioner på basen av sin studie: upplevelsering av kommunikationen mellan kunder i en konsumtionssituation och upplevelsering av en kundaktivitet i en servicesituation.

Teorierna kring konceptet upplevelsering som Huotari föreslår kan även appliceras för att förklara t.ex. museibesökares vilja gå på museer i grupp eller hur en pendlares upplevelse av kollektivtrafiken förändras genom att han eller hon läser under själva resan.

DI, KoM, Kai Huotari disputerar i ämnet marknadsföring med doktorsavhandlingen: "Experientializing - how C2C communication becomes part of the service experience. The case of live-tweeting and TV-viewing" den 28 augusti 2014.

Tid: 28.8.2014, kl. 12
Plats: Hanken Svenska handelshögskolan, Helsingfors
Opponent: Professor Jari Salo, Uleåborgs universitet
Kustos: Professor Maria Holmlund-Rytkönen, Hanken Svenska handelshögskolan, Helsingfors

För mer information, vänligen kontakta:
Kai Huotari
+358 50 3841557
kai.huotari@hanken.fi

En kopia av avhandlingen kan laddas ner här: