| 24.01.2022

Hankens mångåriga professor Veronica Liljander har avlidit

In Memoriam Veronica Liljander
Veronica Liljander var en produktiv och respekterad professor, forskare och kollega. Hon var mycket engagerad i undervisningsarbetet och handledde många studenter på både magister- och doktorsnivå.

Professor Veronica Liljander avled 61 år gammal söndagen den 23 januari 2022 till följd av en snabbt framskridande sjukdom. Veronica var anställd vid Hanken i olika positioner sedan 1985. År 1995 disputerade hon för doktorsgraden vid Hanken och blev sedan professor i marknadsföring 2002.

Under åren innehade Veronica många universitetsuppgifter inklusive prefekt för Institutionen för marknadsföring och nu senast som ansvarig för ämnesområdet marknadsföring. Som lärare och handledare var hon väldigt mån om att hjälpa studenterna att uppnå sina mål.

-Det är med stor sorg som vi mottagit meddelandet om att vår långvariga och uppskattade kollega och vän gått bort. Jag vill å Hankens och mina vägnar uttrycka vårt varmaste deltagande i den stora sorgen, säger Hankens rektor Karen Spens.

Veronica Liljander var en framstående forskare inom konsumentbeteende och tjänste- och relationsmarknadsföring speciellt inom forskningen om tjänstekvalitet, kundrelationer, och e-handel. Hon gjorde betydande insatser i förståelsen om människors köpbeteende och upplevelser av tjänster.

- Professor Liljander har under årtionden aktivt bidragit till marknadsföringsforskningen - forskning som alltid följt marknadsutvecklingen och varit modern, säger prefekt och professor Peter Björk.

Veronica skötte ett stort antal expertuppgifter inom det akademiska i både Finland och Sverige och var en uppskattad medlem av redaktionsrådet för ledande tjänstemarknadsföringstidskrifter såsom Journal of Service Research, European Journal of Marketing, Journal of Service Management, Journal of Retailing and Consumer Services och European Business Review.

- Veronica medverkade till utvecklingen av tjänste- och relationsmarknadsföringsforskningen på 1990-talet, en forskningsinriktning som Hanken fortfarande är internationellt känd för, säger professor Kristina Heinonen, chef för CERS Centre for Relationship Marketing and Service Management forskningscentret vid Hanken.

Personalen och studenterna vid Hanken minns professor Veronica Liljander med värme och beklagar hennes bortgång.