| 04.05.2015

Doktorsavhandling: Balansgång att samarbeta med konkurrenter

Henrik Virtanen disputerar i ämnet marknadsföring torsdagen den 7 maj 2015.

De ökade kraven på resurser, kunskap och kostnadseffektivitet har gjort att små och medelstora företag i allt högre utsträckning samarbetar med konkurrenter för att kunna möta dessa krav. Då konkurrenter har liknande verksamheter är samarbetspotentialen stor, samtidigt som likheten utgör ett hot. Denna kontrovers är bl.a. i fokus i Henrik Virtanens doktorsavhandling "Integrerat och sekventiellt samarbete mellan konkurrenter. En studie av små och medelstora företag i en internationell kontext".

- Att samarbeta med konkurrenter är en balansgång eftersom det grundar sig på en motstridig logik. Parterna ställs inför att hantera både samarbete och konkurrens samtidigt med en och samma aktör, säger Henrik Virtanen.

Samarbetet ökar parternas konkurrenskraft, inte enbart gentemot andra konkurrenter utan även gentemot varandra. Grunden för konkurrens ligger i maximeringen av den egna nyttan, medan ett samarbete innebär att parterna vill uppnå gemensamma mål. Balansgången bör hanteras så att den inte övergår i en destruktiv konflikt.

- En möjlighet är att försöka separera samarbete från konkurrens. Parterna kan t.ex. dela upp marknader och produkter inom vilka de samarbetar eller konkurrerar. Till exempel kan de samarbeta på utländska marknader, men konkurrera hemma.

- Parterna kan sträva efter att avveckla överlappningarna i sina verksamheter så att den direkta konkurrensen minskar.  De kan fokusera på skilda marknader och kundsegment, de kan utveckla nya produkter som inte konkurrerar med varandra o.s.v. De anser sålunda att samarbetet ger ett sådant värde att det är skäl att skapa gemensamma rutiner i syfte att undvika konflikt.

Tidigare forskning och litteratur på ämnet identifierar olika typer av samarbeten mellan konkurrenter. Resultaten i Virtanens avhandling visar dock att fenomenet är mera mångfasetterat än vad litteraturen framför.

- Varje relation som genomsyras av både samarbete och konkurrens är unik beträffande t.ex. dess nytta, risker och problem som parterna kan stöta på.

EL Henrik Virtanen disputerar i ämnet marknadsföring på doktorsavhandlingen "Integrerat och sekventiellt samarbete mellan konkurrenter. En studie av små och medelstora företag i en internationell kontext" torsdagen den 7 maj 2015.

Tid: 7.5.2015, kl. 13
Plats: Sal 307, Hanken Svenska handelshögskolan, Vasa
Opponent: Professor Helén Anderson, Linnéuniversitetet, Kalmar
Kustos: Professor Peter Björk, Hanken Svenska handelshögskolan

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Virtanen
henrik.virtanen@hanken.fi
+358 50 5120576

En kopia av avhandlingen kan laddas ned här: http://hdl.handle.net/10138/154195