Telefon FAQ

Share page with AddThis

Hankens telefoner administreras av datacentralen med hjälp av verktyget AirWatch. Administreringsverktyget installeras automatiskt på nya telefoner, men ska installeras på samtliga Hankens mobila apparater efter hand.

Frågor:

  1. Vilken modell är Hankentelefonen?
  2. Vad är AirWatch?
  3. Varför meddelar telefonen att AirWatch MDM Agent behöver uppmärksamhet?
  4. Hur får jag min Hanken e-post på min Hankentelefon?
  5. Hur får jag min Hankenkalender på min Hankentelefon?
  6. Varför uppdateras inte min e-post/kalender på telefonen?
  7. Vad är skillnaden på pinkod och säkerhetskod?
  8. Hur byter jag pinkod på min Hankentelefon?
  9. Hur byter jag säkerhetskod på min Hankentelefon?
  10. Hur gör jag för att installera appar på min Hankentelefon?
  11. Hur vet jag om appen jag vill installera är säker?
  12. Det finns flera appar med nästan samma namn, hur vet jag vilken jag ska välja?
  13. Vad gör jag om telefonen inte fungerar?
  14. Vad gör jag om telefonen blivit stulen?

Svar:

###
1. Vilken modell är min Hankentelefon?
Hösten 2014 valdes Nokia Lumia 630 som huvudsaklig Hankentelefon. Efter det har också några 635 införskaffats. Telefonmodellen hittas under "settings -> about" på Lumiatelefonerna. Du hittar också modellnummern på asken.
###

###
2. Vad är AirWatch
AirWatch är Hankens administrationssystem för mobila enheter.
Alla Hankenägda mobila enheter ska sättas med i systemet. Nya telefoninköp kommer förinstallerade med AirWatch. Gamla telefoner sätts in efterhand.
E-postinställningar, säkerhetsinställningar och möjlighet att automatiskt distribuera appar och andra inställningar, är några av AirWatch funktioner.
###

###
3. Varför meddelar telefonen att AirWatch MDM Agent behöver uppmärksamhet?
Ibland låter inte telefonen appen kontakta vår server som den önskar. Du kan lätt åtgärda detta genom att fästa appen på din startskärm.
Gå till applistan. Håll ner fingret på AirWatch MDM Agent tills du får upp menyn. Tryck på "Pin to start".
###

###
4. Hur får jag min Hanken e-post på min Hankentelefon?
Om din Hankentelefon är med i AirWatch kommer e-postinställningarna automatiskt.
Alla Hankenägda mobila enheter ska sättas med i AirWatch.
Kontakta phone-help@hanken.fi om du behöver hjälp.
###

###
5. Hur får jag min Hankenkalender på min Hankentelefon?
Om din Hankentelefon är med i AirWatch kommer kalenderinställningarna automatiskt.
Alla Hankenägda mobila enheter ska sättas med i AirWatch.
Kontakta phone-help@hanken.fi om du behöver hjälp.
###

###
6. Varför uppdateras inte min e-post/kalender på telefonen?
Är du ansluten till internet? Kontrollera genom att öppna Internet Explorer på telefonen och skriv in www.google.se, fungerar det? Om du inte kan surfa så kan du heller inte använda e-posten. 
En annan orsak kan vara att telefonen har fel/inget lösenord till ditt e-post-/kalenderkonto? Gå till settings -> email+accounts. Om det står "Attention required" under ditt e-post eller kalenderkonto trycker du på kontot och ger ditt hankenlösenord.
###

###
7. Vad är skillnaden på pinkod och säkerhetskod?
Pinkoden skyddar ditt simkort och möjligheten att använda telefonabonnemanget.
Säkerhetskoden skyddar din telefon och allt du har på den. (t.ex. e-post, foton, dokument, sociala medier osv.)
En smarttelefon behöver telefonabonnemanget och simkortet bara för att ringa och sms:a. I allt annat är den som en liten dator.
###

###
8. Hur byter jag pinkod på min Hankentelefon?
Gå till settings -> svep höger till applications -> phone -> change sim pin.
###

###
9. Hur byter jag säkerhetskod på min Hankentelefon?
Gå till settings -> lock screen -> change password.
###

###
10. Hur gör jag för att installera appar på min Hankentelefon?
För att installera appar på en Windowstelefon måste du ha ett Microsoftkonto.
Ett microsoftkonto skapar du enklast med datorn. Gå till www.live.com och välj "Sign Up".
OBS! Viktigt då du skapar ditt konto är att du anger en epost eller telefonnummer som alternativ kontakt.
Vid frågan "Help us protect your info. Your phone number helps us keep your account secure." bör du således sätta in ett fungerande telefonnummer eller epost.
Detta för att ge dig möjlighet att nollställa ditt lösenord ifall du glömmer bort det.
När ditt konto är skapat kan du lägga till det på telefonen.
Gå till settings -> email+accounts -> add an account -> Microsoft account.
När detta är klart kan du gå till appbutiken, Store, på telefonen.
###

###
11. Hur vet jag om appen jag vill installera är säker?
Det finns en hel del skräpappar i appbutiken. 
Det första du bör kontrollera är tillverkaren (utvecklaren) av appen.
Om det är en välkänd app så ska du kontrollera att det också är rätt företag som gjort appen.
Om det inte är ett stort företag eller en välkänd app kan du läsa de recensioner av andra användare som finns tillgängliga.
Är du fortfarande osäker kan du skicka en fråga till phone-help@hanken.fi.
###

###
12. Det finns flera appar med nästan samma namn, hur vet jag vilken jag ska välja?
Titta på tillverkarens namn. Om det är en välkänd app så ska du också hitta appen med rätt företagsnamn.
###

###
13. Vad gör jag om telefonen gått sönder?
Kontakta phone-help@hanken.fi och beskriv problemet.
###

###
14. Vad gör jag om telefonen blivit stulen?
Kontakta omedelbart phone-help@hanken.fi och uppge samtidigt alternativ telefonnummer eller dylikt så att vi får kontakt med dig.
###

telefoner mobiltelefoner
Nokia Lumia 630 Nokia Lumia 635 AirWatch