Delad e-postlåda / Organisationsadress

I Office 365 tar organisationsadresser sig formen av delade e-postlådor. Här hittar du instruktioner och anvisningar så att du kommer igång. Gäller till viss del även vissa organisationsadresser som inte är delade e-postlådor.

OBS!! Endast möjligt om du har fått rättigheter till den delade e-postlådan.

Läsa e-post i delade e-postlådan

I Microsoft Outlook (Windows)

Den delade e-postlådan borde dyka upp automatiskt i sektionen till vänster under din egen e-postlåda, efter att rättigheterna satts. Det här kan ta någon timme och möjligen måste Outlook startas om.
När du ser den delade e-postlådan under din egen, kan du öppna den och läsa e-post i inkorgen och de andra mapparna på samma sätt som du läser din egen e-post.

I Microsoft Outlook (Mac)

Den delade e-postlådan dyker inte upp automatiskt. Följ istället Microsofts egna anvisningar.

I Outlook Web App - två alternativ

http://office365.hanken.fi

Metod 1

Lägga till den delade e-postlådan till din personliga e-postlåda (så att det ser ut som i Microsoft Outlook)

  • Högerklicka på ditt namn i vänstra kolumnen och välj "Add shared folder". (om du inte ser ditt namn där, klicka på "Folders -> More")
  • Skriv in namnet eller adressen till den delade e-postlådan och välj den i listan då tillfälle ges och klicka ok.
  • Den delade e-postlådan dyker nu upp under din personliga e-postlåda förutsatt att du har rätt att se den.
  • När du ser den delade e-postlådan under din egen, kan du öppna den och läsa e-post i inkorgen och de andra mapparna på samma sätt som du läser din egen e-post.

Metod 2

Öppna den delade e-postlådan i en ny flik/fönster

  • Klicka på din lilla gubbe/bild uppe i högra hörnet. Välj "Open another mailbox...".
  • Börja skriv in adressen/namnet på e-postlådan du vill öppna, när du ser den i listan väljer du den och trycker "Open".
  • E-postlådan öppnas nu i ett nytt fönster/ny flik i webbläsaren.

Nu kan du läsa e-post i inkorgen och de andra mapparna på samma sätt som du läser din egen e-post.

Du kan också svara eller skriva ny e-post från organisationsadressen.

Skicka e-post från organisationsadressen

I Microsoft Outlook (Windows)

  • Klicka på "new email" och sedan på "from"-knappen. (om du inte kan se "from"-knappen, gå till "options" och klicka på "show from")
  • Skriv in adressen till den delade e-postlådan i fältet "other email address". (outlook minns hädanefter adressen, men du måste ändå byta till den varje gång du ska skicka från den delade e-postlådan)

Nu kan du skriva och skicka e-postmeddelandet som vanligt.
Prova för säkerhetsskull att skicka till dig själv först så att du ser att det fungerar som du tänkt.
Om du får ett felmeddelande från "system administrator" till din egen e-postlåda

  • Gå till "file -> account settings -> download address book" och klicka ok.

I Outlook Web App - två alternativ

Metod 1

  • Klicka "new email".
  • Klicka på de tre punkterna ovanför e-postmeddelandet så att du kan välja "show from".
  • Om det står ditt namn/adress på "from"-raden högerklickar du på det och väljer remove.
  • Skriv in adressen till den delade e-postlådan.
  • Skriv och skicka e-postmeddelandet som vanligt.
  • Prova att skicka till dig själv först så att du ser att det blir som du tänkt dig!

Metod 2

Enligt motsvarande instruktioner under rubriken “Läsa e-post i delade e-postlådan”

Sätta automatsvar (out-of-office) på delad e-postlåda

Öppna e-postlådan med hjälp av instruktionerna för “Metod 2” för Outlook Web App under rubriken “Läsa e-post i delade e-postlådan”.

  • Gå sen till kugghjulet högst uppe till höger och skriv “automatic replies” i sökfältet och följ sedan instruktionerna på skärmen.

Sätta inboxregler på delad e-postlåda

Öppna e-postlådan med hjälp av instruktionerna för “Metod 2” för Outlook Web App under rubriken “Läsa e-post i delade e-postlådan”.

  • Gå sen till kugghjulet högst uppe till höger och skriv “inbox rules” i sökfältet och följ sedan instruktionerna på skärmen.

Mer information

Här hittar du Microsofts egna sidor om delade e-postlådor.