Serviceavbrott inom olika system

Share page with AddThis
Det finns en mängd regelbundna serviceavbrott i olika system. De är sammanställda i tabellen och beskrivna nedan.

Vid akuta informationssäkerhetsproblem, endera pga buggar eller virusattacker, kan system uppdateras andra än dessa tider, ibland utan förvarning.

Lista på planerade serviceavbrott

 MåndagTisdagOnsdagTorsdagFredag
Månadens 1:aWebOodi Morning    
Månadens 2:a (oftast)   Microsoft servers etc, EveningShibboleth, Moodle etc Afternoon
Månadens 3:e   Haris 
Månadens 4:e     

 

Microsoft serviceavbrott (ungefär) månadens 2:a torsdag kl 18:00

Den andra torsdagen i månaden (egentligen torsdagen efter den andra tisdagen) från 18- framåt reserverar datacentralen för större uppdateringar av Microsoft servrar. Det betyder att vissa tjänster kan vara avstängda för kortare eller längre tid denna torsdag kväll. Varje server kräver regelbundna uppdateringar för att fungera säkert och rätt.

Hur påverkar avbrotten arbetet? I de flesta fall inverkar normala uppdateringar inte på arbetet från Hankens datorer. Korta avbrott kan förekomma i någon service under kvällen i någon specifik service, men i de flesa fall handlar det om sekunder eller minuter.

Varför denna kväll? Microsofts standarduppdateringar skickas ut amerikansk tid månadens andra tisdag kväll hos oss. Det tidigaste vi hinner uppdatera våra Microsoft installationer är då torsdagen efter.

Uppdatering av inloggningstjänsten Shibboleth/Haka och Moodle mm

Följande fredageftermiddag, dagen efter uppdatering av Microsoftprogrammen, uppdateras inloggningstjänsten Shibboleth och Moodle. Serviceavbrottet påbörjas fredageftermiddag, vanligen 14:00 och kan ta ett par timmar

Då kan man inte logga in i någon av de tjänster som utnyttjar Shibboleth/Haka autentisering. Tex Moodle, Schema, webben, M2, Rondo etc..

Eftersom inloggningen ändå inte fungerar då Shibboleth:n servas uppdateras också Moodle och andra Linuxservrar samtidigt.

En lista på alla system som berörs då Shibboleth inte fungerar hittar du under Användar-ID - Shibboleth och Haka

Oodi serviceavbrott månadens första måndag

Oodi har alltid serviceavbrott månadens första måndag på förmiddagen, 9-12. Då fungerar inte WebOodi och heller inte WinOodi som studiebyrån använder. Ibland är avbrottet en timme, ibland hela förmiddagen. Det betyder t.ex. att man inte kan anmäla sig till tenter eller kurser då.

Haris avbrott månadens tredje torsdag

Forskningsdatabasen Haris sköts av Helsingfors universitet (HU).  HU utför serverunderhåll månadens tredje torsdag, vilket betyder att då är Haris-admin gränssnittet som används för att mata in forskningsinformation i forskningsdatabasen ur funktion.

IT servrar datasystem uppdatering